Sinds 1 juli 2023 beheert AGB Trupark het betalend parkeren en de blauwe zones in de stad. Om het parkeren in de stad gemakkelijker te maken, voert het AGB vanaf 1 september enkele veranderingen in. Zo worden momenteel duurzamere parkeerautomaten geplaatst die ook het gebruiksgemak verhogen.
De nieuwe parkeermeters hebben een duurzaam karakter omdat ze niet meer automatisch een betaalbewijs printen nadat je hebt betaald. Parkeerwachters zullen de voertuigen controleren aan de hand van nummerplaatherkenning. Wie een betaalbewijs wil, heeft nog de optie om dit af te printen. Betalen met cash zal geen optie meer zijn.
Trupark zal door deze upgrade het aantal automaten verminderen. Zo’n 40 parkeermeters zullen verdwijnen uit het straatbeeld. In hun plaats zullen borden worden geplaatst die de gebruikers doorverwijzen naar de dichtstbijzijnde automaat. Op deze borden zal ook een QR-code staan die mensen kunnen gebruiken om via het nummer 4411 of de app Yellowbrick te betalen.
Momenteel hangt op de plaatsen waar de parkeermeters zullen verdwijnen, een brief van Trupark.
Overgangsmaatregel
Tot en met 31 augustus 2023 kunnen parkeerders zowel in de betalende als in de blauwe zones hun parkeerschijf gebruiken. Wie in deze periode een betalende zone bij vergissing als blauwe zone interpreteert door de afwezigheid van een betaalautomaat, zal daarvoor dus niet beboet worden. Pas vanaf vrijdag 1 september treedt het nieuwe parkeerbeleid definitief in werking.
“Momenteel worden de automaten verwijderd. Sommigen verdwijnen definitief, anderen worden vervangen door een duurzamer toestel. Tot 31/8 loopt er een overgangsfase waardoor je ook in de betalende zone je parkeerschijf kan leggen. Op deze manier hoeft niemand te vrezen voor een boete.”
Günther Dauw, schepen van Financiën
Kwartier gratis parkeren inbegrepen
In het verleden konden Truienaren een kaart ophalen waardoor ze een kwartier gratis kunnen parkeren op elke parkeerplek. Met het invoeren van de nieuwe parkeerautomaten wordt deze kaart onnodig. Het kwartier gratis parkeren zal namelijk inbegrepen zijn wanneer je je sessie start.
Voor de Shop & Go-plaatsen blijft het reglement ongewijzigd.
Oppositie niet te spreken over aanpak
De nieuwe digitale meters lokken ook veel negatieve reacties uit bij zowel bewoners als politici. Niet alleen omdat je niet meer met cash kan betalen maar ook omdat het aantal parkeermeters drastisch vermindert. Bovendien was de overgang naar de nieuwe meters niet duidelijk aangekondigd. Gebruikers werden plots geconfronteerd met het feit dat de parkeermeter weg was. Normaal zouden op de plaatsen waar de parkeermeters worden weggehaald borden komen met een QR-code en informatie over de dichtstbijzijnde parkeermeter. Er is echter geen zicht op wanneer deze borden geplaatst zullen worden.
Over bepaalde veranderingen werd er bovendien niet gecommuniceerd. Zo meldde onafhankelijk raadslid Carl Nijssens dat bepaalde Shop & Go-parkeerplaatsen in de Luikerstraat waren omgevormd tot laad & los-zone. Het bericht van Nijssens lokte een hele discussie uit via sociale media.
De Truienaar houdt van wagen
De discussie toont nogmaals aan dat de Truienaar nog steeds enorm gesteld is op zijn wagen als vervoermiddel. Het liefst parkeren we nog graag voor de deur van de handelaren. Wat natuurlijk steeds moeilijker wordt in een moderne stad. In steden als Hasselt weten bewoners al lang dat ze best de fiets nemen voor hun boodschappen.
Ook de Vlaamse bouwmeester zei in een rapport van 2021 al dat in Sint-Truiden grote opportuniteiten liggen om het centrum autoluw te maken en van de Grote Markt een belevingsplein te maken. Al lijkt het er sterk op dat Truienaren met politieke ambities dit idee best voor zich houden als ze campagne voeren. Voorlopig is de auto nog koning in onze stad.