Huisartsenwachtpost Sint-Truiden en de artsen van het Sint-Trudo Ziekenhuis slaan de handen in elkaar voor een sensibiliseringscampagne rond het gebruik van dringende medische hulp. De bedoeling van de campagne is dat mensen beter weten waar ze terecht kunnen voor de juiste zorg: bij de huisarts, de huisartsenwachtpost of de spoedgevallen.
Een ongelukje, gekwetst bij het sporten of plots heel ziek? Dan moet je naar de dokter maar niet elke patiënt weet wanneer en vooral welke medische zorgen die moet gaan opzoeken. Daar wil het Sint-Trudo Ziekenhuis ism met de huisartsenwachtpost verandering in brengen. Ze komen samen met een sensibiliseringscampagne om patiënten de weg te wijzen naar de beste zorg voor hun noden.
“We merken vaak dat patiënten niet goed weten waar ze zich best aandienen met welk probleem. Het is voor hen niet altijd duidelijk waar ze het best geholpen kunnen worden. Dat kan leiden tot frustraties bij zowel de patiënt, als de zorgverlener, wanneer ze niet op de juiste plaats terechtkomen met hun medisch probleem. Daarom proberen we zo duidelijk mogelijke richtlijnen mee te geven op onze websites, in de wachtzalen en in het ziekenhuis.”
Dr. Joan Vlayen, hoofdarts Sint-Trudo Ziekenhuis.
Wat zijn die richtlijnen dan?
Voor de meeste medische kwesties ga je best (eerst) naar je eigen huisarts. Deze kan jou het beste advies geven en indien nodig doorverwijzen naar een specialist of het ziekenhuis voor verder onderzoek. Als je huisarts niet beschikbaar is kan je afwachten of naar de huisartsenwachtpost. Dit doe je best wanneer je een dringend medisch probleem hebt dat niet ernstig genoeg is voor de spoeddienst. De huisartsenwachtpost kost je immers (net als de apotheek van wacht) extra omdat deze permanentie verleden tijdens het weekend etc.
Bij spoedgevallen kan je terecht in volgende situaties:
- Als je wordt doorverwezen door de huisarts.
- Als je met de ziekenwagen wordt binnengebracht na een oproep naar het noodnummer 112.
- Op eigen initiatief kan dit enkel bij levensbedreigende situaties, ernstige letsels zoals brandwonden of botbreuken, of als je plots zwaar ziek bent zoals bij vermoeden van hartaanval, beroerte, …
Wachttijden bevorderen
Door de campagne te voeren hopen het ziekenhuis en de huisartsenwachtpost dat ze de wachttijden voor patiënten kunnen verkorten. Wie met een minder dringend probleem naar de spoedafdeling gaat kan namelijk geconfronteerd worden met lang wachten omdat andere medische situaties (soms levensbedreigend) snel behandeld moeten worden. Maar de campagne wil ook voorkomen dat mensen te lang met een probleem blijven zitten dat bijvoorbeeld door de wachtpost opgelost kan worden.
“De website www.moetiknaardedokter.be kan een handig hulpmiddel zijn om de juiste keuze te maken. Door gebruik hiervan te maken komen mensen niet onnodig op de huisartsenwachtpost of spoed terecht. Dit bevordert de wachttijden voor hen die wel dringende zorg nodig hebben, zo wordt het voor iedereen beter.”
Dr. Marleen Colson, bestuurder Huisartsenwachtpost.