De werken aan de kapelanie en pastorie van Schurhoven zijn gestart. Het project voorziet appartementen, met een unieke focus op deelwagens. Juist dat aspect baart buurtbewoners zorgen.
In samenwerking met onder andere Vlaanderen Bouwt vzw worden de pastorie en kapelanie in Schurhoven omgebouwd tot appartementen. Het woonproject zal op dinsdag 21 januari worden voorgesteld aan de buurt tijdens een infovergadering. Toch hebben verschillende buurtbewoners hun zorgen al kenbaar gemaakt via sociale media. Zij vrezen dat de appartementen de parkeerdruk in hun buurt verder zullen verhogen.
Site met erfgoedwaarde
Het project werd mogelijk gemaakt in samenwerking met Vlaanderen Bouwt vzw, een organisatie die optreedt als projectregisseur voor locaties met erfgoedwaarde. De organisatie helpt bij de ontwikkeling van sites waar de oorspronkelijke eigenaar, zoals stedelijke besturen of kerkfabrieken, invloed wil houden op het eindresultaat. Dit was ook het geval voor de site in Schurhoven.
Bij het stadsbestuur en de kerkfabriek hoorden we de wens om de tuin van de pastorij te behouden. Daarom hebben we een unieke oplossing gezocht. De volledige benedenverdieping wordt ingericht als uitgebreide fietsenstalling, en er wordt één parkeerplaats voorzien voor een deelwagen. De kosten van deze deelwagen worden de eerste jaren gedragen door de projectontwikkelaar.
Vlaanderen Bouwt vzw.
Deelwagen in plaats van parkeerruimte
Net als in andere gemeenten moeten projectontwikkelaars in Sint-Truiden voldoen aan bepaalde regels, waaronder het voorzien van parkeerplaatsen. In Schurhoven werd deze verplichting omzeild door te kiezen voor een deelwagen als alternatief.
Als we parkeerruimte in het project hadden moeten voorzien, was de enige optie een ondergrondse parking. Het stadsbestuur en de kerkfabriek wilden de tuin echter behouden. Daarom hebben we een alternatief gezocht in de vorm van een deelwagen.
Vlaanderen Bouwt vzw
Aanvankelijk werd verteld dat er geen bezwaren waren ingediend tegen het project. Dit bleek niet te kloppen. Zo’n 6 buurtbewoners, onder andere uit de Nieuwpoort, hadden bezwaar ingediend rond oa de parkeerproblematiek. Zij ondervinden sinds de heraanleg van hun straat immers problemen met parkeren. Bovendien zitten zij aan de rand van een parkeerzone waardoor ze met hun bewonerskaart bijvoorbeeld niet op Schurhoven mogen gaan staan.
Buurtbewoner
Het is uiteraard heel mooi dat er eindelijk iets gebeurt met de kapelanie en pastorie, maar dat er geen parkeerplaatsen worden voorzien is een probleem. Wij begrijpen niet waarom er niet verder is nagedacht over de parkeerdruk. Als gezin in Sint-Truiden heb je nog steeds een auto nodig, bijvoorbeeld voor werkpendel en boodschappen. Dat er nu een appartementscomplex komt zonder parkeergelegenheid voor bewoners, snappen wij niet.
Vlaanderen Bouwt vzw zei alvast niet op de hoogte te zijn van de bezwaren maar benadrukt dat deelwagenprojecten in andere, kleinere gemeenten al een succes bleken te zijn.
Deelwagens zijn geen goed alternatief
Burgemeester Ludwig Vandenhove vindt een deelwagenproject alvast onvoldoende als alternatief voor parkeerplaatsen. Hij is zich bewust van de problemen rond de parkeerzones in onze stad maar geeft toe dat dit enige tijd gaat kosten om dit op te lossen.
Op korte termijn kan ik hier niets aan veranderen. Het is complex: als je iets aanpast in de ene zone, moet je dat elders ook doen. Het blijft een werkpunt voor de komende tijd.
Ludwig Vandenhove
Verschillende buurtbewoners hebben alvast gemeld dat ze dit probleem zullen aankaarten op de infovergadering van het bouwproject.
Bron HBVL