Buurtoverleg over betalend parkeren

Parkeren is een hot topic onder Truienaren. Sinds de parking van Sportpark Haspengouw en de Gazo betalend werden lopen de gemoederen hoog op. Omdat nu ook de parking van de NMBS betalend wordt zal het stadsbestuur een buurtoverleg organiseren.

Het lokaal bestuur Sint-Truiden organiseert zaterdag 3 december een buurtoverleg rond parkeren in Sint-Truiden. Het overleg gebeurt in twee groepen;  de bewoners omgeving Fruitwijk en de bewoners omgeving Nieuw Sint-Truiden. Het overleg komt er omdat je nu ook moet betalen om je wagen te parkeren op de parking van de NMBS. Het stadsbestuur vreest dat door de beslissing van NMBS er meer druk zal komen op de buurten rond het station en bewoners dus moeilijkheden gaan krijgen om hun eigen wagen te parkeren. Bewoners kunnen immers een bewonerskaart kopen waarbij ze het recht hebben om hun wagen in de buurt van hun woonst te parkeren tegen een beperkt tarief van +/- 75 euro per jaar voor 1 auto.
Het is niet de eerste keer dat de vrees opduikt. Toen de parking van de Gazo betalend werd reageerden verschillende buurtbewoners al met de vrees dat ze geen parking zouden vinden. Het stadsbestuur zal nu op basis van de gesprekken met bewoners bekijken of en hoe ze het parkeerbeleid in één of meerdere woonzones kunnen bijsturen. Ook kunnen bewoners tijdens de gesprekken aangeven of ze het invoeren van een blauwe zone al dan niet gewenst vinden.

“Op dit moment zijn er geen beperkingen in tijd voor parkeren in de omgeving Fruitwijk en de omgeving Nieuw Sint-Truiden. Het zou kunnen dat treinreizigers en langparkeerders hier een gratis parkeerplaats zoeken. We vinden het echter belangrijk dat buurtbewoners dichtbij hun woning kunnen parkeren. Daarover willen we in gesprek gaan met de omwonenden.”

Hilde Vautmans, waarnemend burgemeester Sint-Truiden

Betalende zone rond stationsomgeving

In de Prins Albertlaan, de Spoorwegstraat en de Leopold II straat, de onmiddellijke omgeving van de stationsbuurt, wordt vanaf 1 december de blauwe zone aangepast naar een betalende zone. Hier is er vandaag al een hoge parkeerdruk en geven bewoners aan dat het moeilijk is om zelf nog een parkeerplaats te vinden.

“Voor de bewoners van deze drie straten verandert er niets. Zij kunnen hun huidige parkeerkaart gratis omruilen voor een bewonerskaart betalende zone in onze Parkeerwinkel. De komende weken zullen we hierrond uitgebreid informeren.”

Hilde Vautmans, waarnemend burgemeester

Ook rond de recente actie van het stadsbestuur om op zaterdagen gratis parking aan te bieden voor shoppers kwam al kritiek. Bewoners en abonnees van de Gazo en parking Sluisberg vrezen dat ze op zaterdagen hun parkeerplaats kwijt zullen geraken door het gratis parkeren.

Waarom de Truienaar wakker ligt van parkeerproblemen

Sint-Truiden is een stad met een historische kern. Aan deze kern zijn door de jaren heen verschillende wijken en deeldorpen vastgegroeid. Kort genoeg aan het centrum om met de fiets of te voet boodschappen etc te doen. Bij de bouw van verschillende wijken, huizen en appartementsblokken werd dus niet altijd rekening gehouden met parkeermogelijkheden. De vele historische huizen in ons centrum stammen zelfs uit een tijd dat paard en kar nog de norm was. Wie een auto had, zette deze gewoon op straat. Iets wat door de jaren heen in wijken zoals bijvoorbeeld Sint-Pieter een probleem is geworden. De straten zijn er smal en de gratis parkeermogelijkheden die ze hadden, zoals deze aan het zwembad, zijn verdwenen. Het aantal inwoners in het centrum neemt bovendien ook toe.
De wagen laten voor wat het is, is niet voor elk gezin een optie. Sint-Truiden ligt immers in Limburg een provincie die historisch slecht bedient is als het aankomt op openbaar vervoer. Zeker als het gaat om de verbinding tussen een stadskern en deeldorpen. Om maar te zwijgen van de verbinding tussen Zuid- en Noord-Limburg.
Het Truiense stadsbestuur wil de problematiek aanpakken door aan de randen van de stad een gratis parking te plaatsen. Op deze manier hopen ze dat pendelaars en mensen die in onze stad werken deze parkings zullen kiezen en zo de buurtbewoners ontlast worden. Al lost dit het parkeerprobleem nog steeds niet op voor bewoners die in buurten wonen waar weinig tot geen parkeermogelijkheden zijn.

Sint-Truiden is een stad in volle ontwikkeling. Eentje waar braakliggende terreinen of pleinen waar mensen vroeger hun auto kwijt konden, ruimte moeten maken voor bouwprojecten. Deze projecten beloven vaak ruimte voor woningen, groen en gemeenschap. De ontwikkeling valt niet tegen te houden. Maar een stadsbestuur kan hier wel op inspelen door bijvoorbeeld regels vast te leggen ivm aantal (ondergrondse)parkeerplaatsen per bouwproject.

Natascha Clerinx Ook de Sint moet kunnen parkeren. Foto Kevin Christiaens.

Details bewonersoverleg

Wie het overleg wil bijwonen kan terecht in het restaurant van de Gazo (school) op zaterdag 3 december. De vergadering is ingedeeld ingroepen volgens buurt.

10u00

• Leemstraat; 19 bussen

• Kleistraat; 14 bussen

• Steenovenstraat; 94 bussen

• Tramstraat; 91 bussen

• Perzikstraat; 19 bussen

• Binnenhof; 22 bussen

• Halmaalweg, deel tussen Binnenhof en N3 (brug); (inbegrepen bij bussen Halmaalweg, deel tussen Tiensesteenweg en Perzikstraat)

• Halmaalweg, deel tussen Tiensesteenweg en Perzikstraat; 113 bussen

• Jan Frans Willemsstraat; 8 bussen

• Gazometerstraat, deel tussen Tiensesteenweg en Halmaalweg; 42 bussen

• Appelstraat; 34 bussen

• Pruimenstraat; 27 bussen

• Kersenstraat; 30 bussen

• Notestraat; 18 bussen

• Perestraat; 37 bussen

11u00

• Boomgaardenstraat; 54 bussen

• Fabriekstraat; 38 bussen

• Volmolenweg, deel tussen Fabriekstraat en paaltjes; 0 bussen

• Viaductstraat; 55 bussen

• Gorsemweg, deel tussen Ridders de Menten de Horneplein en René Lambrechtsstraat; 181 bussen

• Hyacintstraat; 38 bussen

• Hovenierstraat;100 bussen

• Grevensmolenweg, deel tussen Augustijnenstraat en Boomgaardenstraat; 40 bussen

• Plantenstraat; 33 bussen

• René Lambrechtsstraat; 35 bussen

• Tiensesteenweg, deel tussen rotonde Stayen en Gazometerstraat; 153 bussen

• Stayen; (inbegrepen bij bussen Tiensesteenweg)