De dringende verhuis van het personeel van het Administratief Centrum wordt uitgesteld. Een nieuw rapport van de brandweer nuanceert het eerdere onderzoek van een onafhankelijk architectenbureau. De verhuis staat nu gepland voor het voorjaar of de zomer. Het stadsbestuur blijft ondertussen zoeken naar een geschikte locatie op de privémarkt.
Op 30 september duwde de huidige Truiense meerderheid een dossier door de gemeenteraad om een openbare aanbesteding in de markt te zetten voor de zoektocht naar een geschikt kantoor op de privémarkt. Het bestuur had immers een verontrustend rapport ontvangen van architectenbureau Dobbelaere. Volgens dit bureau is er een acuut brandgevaar in het stadskantoor en zijn er zware problemen met het verwarmings- en verluchtingssysteem. Fractieleider van Vooruit, Gert Stas, noemde het rapport toen nog wraakroepend:
De conclusies zijn wraakroepend. Het administratief centrum stevent af op een ramp die tientallen doden kan veroorzaken. De onwaarschijnlijk schrijnende staat van ons stadskantoor is het gevolg van jarenlange verwaarlozing en een gebrek aan besluitvaardigheid. Hoewel het stadsbestuur al jarenlang op de hoogte was van de problemen, werden er enkel plannen gesmeed, maar werd er niets ondernomen. Prioriteiten lagen elders, en nu is het geld op.
Gert Stas Vooruit
Gevaar minder acuut dan gedacht
Tijdens de gemeenteraad stelde de meerderheid dat ze nog een extra doorlichting door de brandweer zouden vragen. Dit om na te gaan of de 137 medewerkers van Stad Sint-Truiden met spoed moesten verhuizen. Nu blijkt het rapport van de brandweer milder te zijn dan verwacht.
In principe staan in het rapport van de brandweer dezelfde gebreken vermeld als in het verslag van het architectenbureau. Maar de brandweer meent dat met bepaalde aanpassingen de urgentie van de verhuis kan worden uitgesteld. Ze hebben ons een jaar de tijd gegeven om óf alle problemen in het gebouw aan te pakken óf om een alternatieve locatie te voorzien. Maar wij blijven streven naar de huur van kantoren op de privémarkt.
Günther Dauw, schepen financiën
Het stadsbestuur zal nu verder zoeken naar een locatie op de privémarkt om de medewerkers in onder te brengen. Er liep al een openbare aanbesteding, maar volgens schepen Günther Dauw zal het dossier opnieuw op de gemeenteraad komen. Het personeel van Stad Sint-Truiden kreeg ondertussen de boodschap dat er een brandveiligheidsrondgang heeft plaatsgevonden in het stadskantoor door de hulpverleningszone Zuid-West Limburg. De veiligheid van het gebouw werd benadrukt alsook dat het bestuur zal zoeken naar oplossingen om het comfort van de medewerkers in het AC en voor de bezoekende burger, te garanderen.
Ontwikkeling van de huidige site
Het stadsbestuur zou de afgelopen jaren verschillende opties onderzocht hebben om een nieuw onderkomen te vinden voor het personeel. Die opties varieerden van een renovatie van het huidige gebouw tot het renoveren van bestaande gebouwen die in beheer zijn van Stad Sint-Truiden. Al deze opties bleken niet haalbaar te zijn, aldus Dauw:
Het renoveren van het huidige gebouw is geen optie, omdat de kost te hoog is. In plaats van naar de privémarkt te kijken, hebben we ook nagedacht over een beperkte renovatie van bijvoorbeeld de Minderbroederssite of het Oud Atheneum om daar een nieuw Administratief Centrum (AC) te maken. Maar ook dit was onhaalbaar. Deze gebouwen zijn niet (meer) geschikt als modern stadskantoor.
Günther Dauw, schepen financiën
Volgens Dauw is de meest haalbare optie nog steeds om de site van het huidige AC en het Oud Atheneum in de toekomst te ontwikkelen in samenwerking met een projectontwikkelaar. Hiervoor is ook een eerste contact gelegd met de Regie der Gebouwen, de Federale Overheidsdienst die verantwoordelijk is voor het gebouw van het Truiense gerechtshof.