De malaise van Batopin

In april 2022 raakte bekend dat vier grootbanken (Belfius, ING, BNP Paribas Fortis en KBC) zich gingen verenigen in Batopin, een netwerk van neutrale bankautomaten. Bedoeling is dat op termijn de verschillende bankautomaten in de aparte kantoren verdwijnen en vervangen worden door Batopin-punten. En dat zorgt voor heel wat malaise.

De bedoeling van het netwerk was ervoor zorgen dat klanten steeds geld konden afhalen op locaties waar cash geld vaak wordt gebruikt. De punten worden dus niet steeds aan een bestaand bankkantoor gelinkt maar aan plaatsen waar mensen veel geld afhalen of storten via automaten. De onderliggende bedenking van de grootbanken was uiteraard besparen. Door samen te werken konden de banken de kosten inperken van de geldautomaten in hun eigen kantoren. Sint-Truiden kreeg in april 3 Batopin-punten, een aan het station, รฉรฉn in Brustem en een locatie op de Grote Markt in het gebouw van de voormalige Street One. Sindsdien regent het klachten inzake privacy, veiligheid en gemak.

Problemen en digitale kloof

Al vanaf het nieuws bekend werd gemaakt regent het klachten en bedenkingen. Veel mensen vinden het verplaatsen van bankautomaten uit een bekend kantoor naar een locatie met neutrale automaten namelijk klantonvriendelijk. Zeker voor ouderen is de aanwezigheid van een fysiek loket vaak een houvast. Niet iedereen is immers mee met de digitalisering en het gebruik van bankingapps. Voor het controleren van verrichtingen, het storten van geld, overschrijven etc, maken mensen nog gebruik van de automaten in de bankfilialen of het loket in de banken.
Bovendien klagen mensen over de drukte, het gebrek aan netheid en de veiligheid van de punten. In het Batopin-punt op de Grote Markt van Sint-Truiden ligt de vloer vaak vol papier. Ook zijn er geen tussenschoten om de privacy te garanderen.

Omdat de banken op de Grote Markt aan een snel tempo hun geldautomaten verwijderen, wordt het cashpunt ook steeds drukker. Dat is niet alleen een probleem voor de doorsnee gebruiker maar ook voor de middenstand en handelaren op de Grote Markt, die zich ook moeten richten tot het cashpunt. Zij moeten vaak geld storten en worden geconfronteerd met lange rijen en automaten die vaak stuk zijn.

Volgens een onderzoek van HBVL doen de problemen zich over heel Limburg voor. (link)

Overleg en petities

In november ging het Truiense stadsbestuur al in overleg met vertegenwoordigers van Batopin om te pleiten voor meer cashpunten in onze stad en zijn deeldorpen. Bovendien vroegen ze om meer ondersteuning voor mensen via een pilootproject rond digicoaching. Zo hopen ze de digitale kloof te dichten voor mensen die de automaten als moeilijk ervaren. Ook vroegen ze om meer privacy te voorzien door tussenschoten en meer verduisterde ramen aan het cashpunt. De bezorgdheden werden nogmaals herhaald in de Truiense gemeenteraad. Hier meldde schepen Hilde Vautmans dat ze recentelijk een overleg heeft gehad met Batopin en de lokale bankdirecteurs om snel tot een oplossing te komen. Vautmans meldt daarbij dat een stadsbestuur in deze zaak vooral een sensibiliserende rol heeft.

Oppositiepartij Vooruit lanceerde ondertussen ook

Berichtnavigatie