Op de Truiense gemeenteraad van 28 november vond een hevige discussie plaats over het betalend parkeren. Aanleiding was een actie van het Truiense stadsbestuur ism Shop & the City waar Marcske van de Kampioenen promotie voor maakt.
Het Truiense stadsbestuur maakte recentelijk via een ludieke video met Marcske van de Kampioenen reclame voor een nieuw parkeerbeleid. Vanaf 1 december zal je niet 30 maar 60 minuten gratis kunnen parkeren op de befaamde Shop & Go-parkeerplaatsen. Elke zaterdag zal je bovendien gratis kunnen parkeren in een van de ondergrondse parkeerplaatsen (Centrum parking Sluisberg en Gazo). Het plan werd positief onthaald door de Truiense handelaren. Maar op de gemeenteraad kwamen er heel wat kritische stemmen naar boven.
Kritiek van de oppositie
Vooruit vreest dat het verhaal van gratis parkeren op zaterdag nadelig kan zijn voor de abonnees van de parkeergarages. Voor de parking Gazo bijvoorbeeld krijgen abonnementhouders doorgaans geen vaste parkeerplaats toegewezen. Vooruit vreest dat de parkings op zaterdagen zo vol gaan staan dat abonnees geen parking zullen hebben. Bovendien stelden zij vragen bij het kostenplaatje van het verhaal. De ondergrondse parking in het centrum (Parking Sluisberg) is namelijk pas vanaf volgend jaar volledig in handen van Stad Sint-Truiden. Waarnemend burgemeester Hilde Vautmans meent dat het gratis parkeren op zaterdag maximum 84.000 euro zal kosten. Sint-Truiden moet immers Indigo nog betalen voor de parkeerruimte die wordt opgenomen.
Bovendien werden tijdens de zitting vragen gesteld over de manier waarop het parkeren gecontroleerd kan worden. Carl Nijssens haalde aan dat niet elke Shop & Go-plaats voorzien is van een werkende sensor. De kans bestaat dus dat mensen de hele dag op een plek gaan staan.
Verschillende raadsleden meenden bovendien dat de kans groot is dat winkelpersoneel op de gratis parkeerplaatsen gaan staan op zaterdag.
2 uur gratis parkeren
Luc Withofs stelde voor om op de Shop & Go-parkeerplaatsen 2 uur langer gratis parkeren toe te staan. Hij verwijst naar Bilzen waar bezoekers twee uur gratis kunnen parkeren. Hij meent dat mensen doorgaans niet 2 uur blijven staan indien ze een snelle boodschap moeten doen. Bovendien betaalt iedereen die langer blijft staan het dagtarief parkeren.
Waarnemend burgemeester Hilde Vautmans stelde echter dat dit voorstel onbetaalbaar was. Het zou een 800.000 euro kosten. Het voorstel werd weggestemd.
Parkeerbeleid van de toekomst?
Parkeren in Sint-Truiden is altijd een hot issue geweest. De grote verontwaardiging rond het betalend parkeren van de sportparking aan LAGO Bloesembad is hier het grote voorbeeld van. In Sint-Truiden (en Limburg in het algemeen) kan je je als inwoner maar moeilijk verplaatsen met het openbaar vervoer. Het grote gebrek aan regelmatige en directe bus- en treinverbindingen zorgt ervoor dat de wagen nog steeds een belangrijk vervoersmiddel is. Vele Truienaren uit de deeldorpen of nabij gelegen gemeenten die ons stadscentrum willen bezoeken voor werk of plezier kiezen dan ook vaak voor de wagen. En die zetten ze liefst zo kort mogelijk bij hun bestemming. Truienaren die in het stadscentrum wonen worden dan weer vaker geconfronteerd met het feit dat ze hun wagen op straat moeten parkeren. Hun woonst heeft geen garage maar ze hebben wel een auto nodig voor hun dagelijkse activiteiten.
Een echte oplossing voor deze situatie werd gisteren niet besproken. Waarnemend burgemeester Hilde Vautmans herhaalde het nieuws dat een gratis parking wordt ontwikkeld aan de Naamsesteenweg. Naar de toekomst toe zullen nog andere gratis parkeerplaatsen aan de stadsrand worden bekeken.
Een groen, autovrij centrum van Sint-Truiden met ondergrondse parkings in het centrum waar zowel inwoners als bezoekers van gebruik kunnen maken, ligt nog veraf.