In de Komkommertijd worden reclameborden nieuws. Burgemeester Kempeneers: ‘We moeten elkaar versterken, niet afbreken.’

Het is augustus en dat betekent traditioneel komkommertijd in het (lokale) nieuws. Hoofditem deze week waren de reclameborden van JCDecaux die in Sint-Truiden plots gevuld waren met reclame voor ‘Vollebak Vennestraat,’ van stad Genk. Vele harde woorden werden uitgedrukt in de media. Al lijkt de werkelijkheid veel genuanceerder te zijn.

De borden waar het over gaat worden uitgebaat door een privébedrijf. Het gaat dus niet om de digitale reclameborden waar Stad Sint-Truiden de volledige controle over heeft. Hierop zal je uitsluitend reclame zien voor Sint-Truiden, over stedelijke evenementen of evenementen van verenigingen in onze stad. Op de privéborden heeft het Truiense stadsbestuur weinig invloed. JCDecaux baat deze borden uit. Ze kunnen door iedereen afgehuurd worden om reclame te maken. Over de specifieke borden waar de reclame op geplaatst wordt hebben de aanvragers echter geen controle. Zo is er momenteel ophef over reclame voor stad Genk die opduikt in onze Trudostad.

Promotie in plaats van protectionisme

Bepaalde stemmen in onze stad vonden het niet kunnen dat een andere stad reclame voor zichzelf maakt in Sint-Truiden. Tijdens de winterperiode was er ook ophef omdat er reclame voor Bol.com te zien was op de borden. Iets wat niet in goede aarde viel. Een stad moet toch immers waken over het promoten van zijn lokale handel.

Nu doet Sint-Truiden al heel wat om de lokale handel en horeca te promoten en ondersteunen. Niet alleen bestaat er de middenstandsorganisatie Shop & the City die geregeld evenementen organiseert om de stad in de kijker te zetten en aan te kleden voor bezoekers, maar er is ook een lokale radio. Deze hoor je constant in de winkelstraten en heeft reclame van Truiense handelaren en zelfstandigen. Het goede aan deze initiatieven is ook dat ze buiten de grenzen van Sint-Truiden komen. De meeste Truienaren moet je immers niet overtuigen om in eigen stad te kopen. Ze wonen hier immers en kennen hun favoriete zaken. Verenigingen die om sponsoring vragen doen dit ook steevast bij ondernemers van hier. Er is met andere woorden grote solidariteit naar onze lokale handelaren toe bij mensen uit eigen stad.

Belangrijk is dat je ook mensen van buiten onze Trudostad aantrekt. Initiatieven zoals Toerisme Haspengouw, waar onze eigen toeristische dienst elk jaar aan meewerkt, zijn dan ook een goede manier om onze stad te promoten buiten onze eigen grenzen. Reclameacties die in andere Limburgse steden terecht komen zijn dus normaal.

Elkaar versterken niet afbreken

Burgemeester Kempeneers vertelde ondertussen aan onze redactie dat ze niet echt iets tegen de reclameborden heeft. In andere media reageerde ze steviger en meldde ze dat ze de reclame wil laten verwijderen.

“Ik ben eigenlijk niet echt tegen de borden geweest. Ik heb natuurlijk liever dat de Truienaar in Sint-Truiden shopt, wat logisch is. Ik heb een goede band met collega Wim Dries. We moeten elkaar versterken niet afbreken. Ik ga echter wel de contracten met JCDecaux laten herbekijken.”

Ingrid Kempeneers, burgemeester

Kempeneers gaf ook toe dat er momenteel reclame van Sint-Truiden op Lijnbussen hangt en deze over heel Limburg te zien zijn. Ook in Genk dus. Burgemeester Wim Dries zei alvast uit te kijken naar de Lijnbussen met reclame voor de Trudostad.

Instagram