Leve de leerkracht

De zomervakantie is al goed ingezet voor de meeste mensen. Ook in het onderwijs hebben de laatste medewerkers de poorten gesloten tot september. Tijd voor onze redactie om aan tafel te zitten met een Truiense leerkracht om te vragen naar zijn motivatie voor de onderwijssector.

De onderwijssector in het algemeen heeft het niet makkelijk te verduren gehad de laatste jaren. Iedereen moest zich van zijn beste (digitale) kant laten zien. De pandemie zorgde er echter wel voor dat pijnpunten in de sector werden blootgelegd. Een van die problemen, het lerarentekort, blijft ondanks de vele pogingen van de overheid steeds overeind. Ook jonge leerkrachten gaan steeds vaker de sector uit.
Onze redactie sprak met Brent Bals, een Truiense leraar die bewust de overstap van de privé- naar de onderwijssector maakte.

Truienaren zullen Bals ongetwijfeld kennen als voormalig café-uitbater. Doorheen de jaren bouwde hij ook heel wat ervaring op in de logistieke sector. Zijn onderwijsloopbaan ging van start in 2019. Na een paar tussenstops kwam hij in 2022 in Zaventem terecht kwam. Momenteel geeft hij in Zavo Zaventem les in de vakgebieden Logistiek en Office. In het schooljaar 2022-2023 mag hij zelfs het vakgebied Logistiek voor de derde graad trekken.
De overstap naar het onderwijs bevalt Brent Bals goed.

“Deze keuze had ik eigenlijk al jaren geleden willen maken. Ik werk enorm graag met jongeren en het lesgeven bevalt me enorm. Na veel uitstellen heb ik dan toch de stap gewaagd. De beste stap die ik ooit heb gemaakt in 30 jaar carrière.”

Brent Bals, leerkracht

Obstakels

Ook al kijkt Bals met veel positiviteit terug op zijn overstap naar het onderwijs, toch kan hij enkele pijnpunten aanduiden.
Een belangrijk punt dat Bals aanhaalt is de onzekerheid voor beginnende leerkrachten. Elke werknemer in het onderwijs, of die nu overstapt uit de privésector of net van de schoolbanken komt, krijgt te maken met tijdelijke contracten. Dit leidt tot heel wat frustraties bij onderwijzend personeel.

Hetgeen wat het moeilijk maakt is telkens de onzekerheid als je vervangingsopdrachten moet doen. Je moet je telkens aanpassen aan een andere school en andere werkmethodes. Dat maakt het soms wel heel moeilijk. En dan spreken we nog niet van voorbereidingen, papierenwerk, stagecontracten en bezoeken. Het is niet zoals sommigen denken dat we alleen maar lesgeven en dan is het gedaan. Ik werk gemiddeld tussen 45 en 55 uren per week. De vakanties dienen om bij te werken en nieuwe voorbereidingen te doen.”

Brent Bals, leerkracht

De obstakels doen echter volgens Bals niks af aan de voldoening die je uit de job haalt. Als leerkracht sta je volgens hem in voor het opleiden en opvoeden van kinderen. Je zet voor een stuk hun toekomst uit en dat geeft veel voldoening.

Geen job maar een roeping

Minder papierwerk en de mogelijkheid om je anciënniteit mee te nemen uit de privé, dat zijn volgens Bals een paar oplossingen om de job van leraar aantrekkelijker te maken. Aan stoppen denkt hij zeker niet. De job geeft hem teveel voldoening.

“De vriendschap en dank van leerlingen en ouders, de samenhang en steun van directie en collega’s en het mogen zijn wie je zelf bent maken de job zo boeiend en interessant. Je ziet het niet meer als een job, maar als een stuk dat gewoon meedraait in je leven, een alledaagse manier van leven. Met plezier ga ik naar Zavo, elke dag opnieuw. Daarom is dit beroep zo geweldig en mooi.”

Brent Bals, leerkracht

Onze redactie wenst elke medewerker van het onderwijs een fijne vakantie toe. Wij hopen dat elke Limburgse leerkracht in september weer een mooi schooljaar tegemoet gaat. Tot dan zeggen we: ‘Leve de leerkracht’, voor alles wat ze elke dag doen. (En de andere onderwijsmedewerkers natuurlijk ook.)