Op 22 mei worden in het Afrika Paleis in Tervuren de Belgian Podcast Awards uitgereikt. In de categorie Nieuws & Politiek vinden stemmers podcasts van de hand van De Tijd, RTBF en Unizo maar ook ‘Stikstof Uitgespit’ van Walhalla Branding, het contentmarketingbureau van de Truiense Céline Malyster. De onderneemster is niet alleen vereerd door de nominatie maar hoopt ook de winst in de wacht te slepen.
Het contentmarketingbureau van Céline Malyster, maakte vorig jaar een podcast over stikstof in samenwerking met de vzw Boer&Verstand. Ondanks het complexe onderwerp, werd de podcast een succes en dat is ook de organisatie van de prestigieuze awards niet ontgaan.
“Vzw Boer&Verstand en Walhalla Branding sloegen ruim een jaar geleden de handen in elkaar om een podcast te maken over stikstof. Een onderwerp dat de gemoederen tot op vandaag beroert. Om het topic tot op de bodem uit te spitten, brachten we landbouwers en experten samen aan tafel voor zes boeiende afleveringen. Telkens met een andere insteek, altijd even bevattelijk.”
Céline Malyster, founder Walhalla Branding
De podcast was uniek gezien stikstof wel vlot werd vernoemd in de actualiteit maar er weinig tot geen duiding was over het onderwerp voor het grote publiek. Je had wel bijvoorbeeld artikels op pagina’s als de VRT. Maar een podcast levert toch op een andere (toegankelijkere) manier informatie over het onderwerp. Het doel van ‘Stikstof Uitgespit’ was dan ook nuance brengen in een sterk gepolariseerd debat. Onder andere Fernand Keuleneer (raadsman abdij Averbode), Joris Relaes (ILVO), Tessa Avermaete (KU Leuven) en Stefan Van Rompaey (RetailDetail) deelden hun inzichten met professionals uit de landbouwsector.
Eerste podcast, eerste nominatie
De podcast haalde kort na de lancering de nationale top tien in de categorie ‘Maatschappij & cultuur’ en werd in totaal al meer dan 11.000 keer beluisterd via streaming platformen als Spotify, Google Podcasts en Youtube. Een opmerkelijke prestatie voor een eerste in-house productie.
“Als host en spreker werkte ik al mee aan tientallen podcasts. Stikstof Uitgespit was de eerste podcast die we van scratch in mekaar boksten. Van de storyline tot de lancering en alle stappen daartussen. Deze nominatie kwam dus onverwacht, maar het maakt ons niet minder trots. Al hadden we dit alleen nooit gekund. Voor de inhoud en de samenstelling van de sprekers deden we een beroep op de expertise van opdrachtgever Boer&Verstand. Shots Fired Media leidde op technisch vlak alles in goede banen.”
Céline Malyster, Founder Walhalla Branding
Stemming beslist over de winnaar
Wie er uiteindelijk naar huis gaat met de award weten we op woensdag 22 mei. Stikstof Uitgespit heeft het niet onder de markt in zijn categorie. ‘Op Til’ van Unizo, ‘Déclic Le Tournant’ van RTBF, ‘De 7’ en ‘Wat dit land nodig heeft’ van De Tijd maken eveneens kans op de gegeerde prijs. Stemmen kan tot 15 mei via de website van de Belgian Podcast Awards. Beluister de podcast Stikstof Uitgespit op Spotify of Youtube.