De bedenkers van Zoer Gin, Carl Nijssens en Edu Vangrootloon, lanceren vlak voor de feestdagen een rum. Ola Pola is een spiced rum op basis van de bekende cola ‘lekstokken’. Net als bij de lancering van Zoer Gin gaat ook een deel van de opbrengst van Ola Pola naar een goed doel.
Toen in 2020 de coronapandemie zwaar inhakte op het bedrijfsleven, bracht de lockdown nieuwe ideeën. In reclamebureau ZOZ waar Edu Vangrootloon en Carl Nijssens samen collega’s zijn, gingen creatieve geesten aan de slag met andere dingen. Zo werd ZOER gin, de geboren. Voor de productie ervan werd een recept bedacht en een gin gebrouwen met als basis de echte Belgische smoelentrekkersnoepjes. De naam ZOER verwijst naar de smaak van snoepjes, namelijk de bekende smoelentrekkers. Drie jaar en 15.000 flessen gin later is er nu een nieuw project dat opborrelt, Ola Pola. Een rum waar de geest van de bekende cola ‘lekstokken’ is in verwerkt. De basis van snoepjes in de dranken van Edu en Carl verwijzen naar het verleden van Edu, hij groeide namelijk op in de lokale snoepwinkel In De Rode Engel.
“Doordat ik opgroeide in de snoepwinkel De Rode Engel was de eerste combinatie van gin en een iconisch snoepje voor mij dan ook voor de hand liggend. Al snel waren we het eens dat de échte ‘cola-lolly’ of ‘lekstok’ zoals we dat in Limburg zeggen de volgende nostalgische smaak was waarvan we de geest in een fles zouden krijgen. Een echte ‘candy brandy’, zeg maar.”
Edu Vangrootloon
Een jaar lang werd geëxperimenteerd, geproefd, getest en opnieuw begonnen. Een oud geheim piratenrecept werd bemachtigd waar zowel rum, gedroogde vruchten en gember de inspiratie gaven om die te combineren met de bekende cola-lolly. Dit resulteert in een bruine spiced rum gebaseerd op het iconische colasnoepje met de naam: Ola Pola
Ondernemen voor goed doel
Net als bij de lancering van Zoer Gin combineert het duo hun drank aan een goed doel. Dit keer kozen ze voor het project Brooddoosnodig. Een project van vzw Enchanté dat geld inzamelt voor scholen zodat zij kinderen uit een moeilijke gezinssituatie kunnen voorzien van een gevulde brooddoos.
“Het destilleren van een lekkere drank met daarin een nostalgische smaak van een snoepje uit onze kindertijd is voor ons eerder een hobby. Daarom vinden we het belangrijk dat we een deel van de opbrengst schenken aan een goed doel. Met Ola Pola hebben we gekozen om een samenwerking aan te gaan met vzw Enchanté voor het project ‘Brooddoosnodig’.
Carl Nijssens
Het enthousiasme van vrienden, klanten en horeca heeft er via vooruitbestellingen nu reeds voor gezorgd dat we -nog voor de lancering- al een gift konden doen van 1.000 euro aan ‘Brooddoosnodig’.”
Pola op zoek naar haar schattekhartje
Pola zoekt een schat… op Tinder. Als beeld van het merk wordt Pola, een vrouwelijke piraat, gebruikt. Het beeld werd gemaakt via Artificial intelligence. Om promo te voeren voor de rum maken de reclamejongens Edu en Carl gebruik van Tinder.
Ola Pola is bij de eerste slok een zeer kruidige rum maar is heel zoet in de afdronk. Een lekkere drank voor de koude dagen.
Meer info over prijs en verkooppunten kan je vinden via www.olapolarum.be