Meer dan 30.000 oproepen voor Stedelijke contactcenter in 2021

Sinds de start in maart 2020 kende het ContactCenter van Stad Sint-Truiden een exponentiële groei. Zo’n 30.080 Truienaren vonden in 2021 hun weg naar het ondertussen bekende nummer 011 70 14 14.

Bij het begin van de pandemie, op 14 maart 2020, lanceerde de stad Sint-Truiden een ContactCenter. Inwoners kunnen er sindsdien telefonisch terecht met al hun stadsgerelateerde vragen. Het ContactCenter was een antwoord op de tijdelijke sluiting van het stadskantoor door toedoen van de coronacrisis.

“In het begin van de coronacrisis beslisten we om onze stadskantoren tijdelijk te sluiten. Dankzij het nieuwe ContactCenter konden we onze burgers nog steeds te woord staan. We kregen heel veel vragen rond maatregelen, de boodschappendienst en de toegankelijkheid van de stadsdiensten tijdens de lockdown. Dankzij onze telefooncentrale verzekerden wij een maximale dienstverlening voor onze inwoners.”

Veerle Heeren, Burgemeester

Ondertussen is het ContactCenter een formeel onderdeel geworden van de Truiense communicatiedienst. Door de professionalisering van de dienst, zijn ze een vast contactpunt geworden voor Truienaren. Zeker het deel van de bevolking dat moeilijker met digitale toepassingen kan werken om bijvoorbeeld afspraken te maken bij diensten, vinden hun weg via het centrum.
De meeste oproepen in 2021 gingen over het maken van afspraken bij bvb. de dienst burgerzaken of in het containerpark, informatievragen over regelgeving voor het aanvragen van een omgevingsvergunning of het bekomen van een uittreksel uit het strafregister. Daarnaast komen er ook veel telefonische meldingen over afval dat niet werd opgehaald, defecte openbare verlichting, sluikstorten enzovoort. Deze meldingen worden doorgespeeld aan de verantwoordelijke diensten.

Stad Sint-Truiden informeert zijn burgers ook regelmatig via hun eigen kanelen.

Truienaren kunnen op weekdagen van 9 tot 16 uur en op zaterdag van 9 tot 12 uur terecht bij het ContactCenter op het nummer 011 70 14 14. Een team van acht mensen staat in voor het beantwoorden van vragen. Zij geven informatie, verwijzen onze inwoners door of maken een afspraak zodat de betreffende dienst hen persoonlijk kan verder helpen.