Een werk van Panamarenko, gekocht op een kunstexpo in de Truiense Minderbroederskerk, zorgt voor ophef. Het werk, een lithografie getiteld Duikboot fase II doorzicht, is niet bekend bij de Panamarenko Foundation. Momenteel wordt onderzocht of het om een authentiek werk gaat of niet.
Volgens Het Belang van Limburg (HBVL) werd het werk gekocht tijdens een kunstveiling op de jaarlijkse kunstexpo in de Minderbroederskerk in Sint-Truiden. Het evenement, een samenwerking tussen bar en cadeauwinkel Bar’deaux en kunsthandelaar Patrick Hermans (Art Loft Maastricht), ging dit jaar zijn tweede editie in en toonde werken van onder andere Panamarenko, Koen Vanmechelen, Herman Brood en Roger Raveel. De expo was een succes en trok zo’n 5000 bezoekers.
Ook vorig jaar trok de expo veel bezoekers. Hermans kan dan ook rekenen op verschillende jaren ervaring en een grote persoonlijke collectie aan werken van onder andere Panamarenko. Het is net een van deze werken die nu in opspraak komt. Het gaat om een lithografie, een druktechniek die vaak wordt gebruikt om kunstwerken in kleine oplagen te reproduceren. Kunstenaars zoals Panamarenko staan erom bekend dat zij dit toepasten in hun werk. Het werk in kwestie, Duikboot fase II doorzicht, zou voorzien zijn van een handtekening en een zeldzaam zegel.
Onderzoek loopt
Volgens HBVL is de Panamarenko Foundation op de hoogte van de verwarring rond het werk. Zij geven aan niet bekend te zijn met deze lithografie, die mogelijk een zeldzame proefdruk betreft. Volgens de bronnen aan onze redactie zou Patrick Hermans het werk willen laten onderzoeken door de Foundation. Hermans houdt vol dat de lithografie authentiek is en dat hij dit destijds van Panamarenko zelf heeft gekocht.
In HBVL benadrukt hij ook dat het werk voorzien is van een zegel, genummerd is en een handtekening heeft.
Voor het werk zouden ondertussen verschillende andere geïnteresseerden zich hebben aangemeld.