Ook politiek Sint-Truiden reageert op commerciële naam Stayen

De commercialisering van de Truiense voetbaltempel lokte deze week veel reacties uit. Ook vanuit de Truiense politiek komen er reacties.

Deze week maakte STVV bekend dat de commerciële naam van voetbalstadion Stayen zal veranderen naar Daio Wasabi Stayen Stadium. Ook al onderstreepte STVV en de eigenaars van het stadion dat er werd gekozen voor een naampartner en de naam ‘Stayen’ dus blijft bestaan, liepen de gemoederen hoog op. Ook de Truiense politiek reageerde op de naamsverandering. De algemene toon volgt de stem van het volk.

Zo reageerde burgemeester Ingrid Kempeneers dat ze de naamsverandering heel spijtig vond net nu dat STVV bijna zijn 100ste verjaardag viert. Ze voegt in haar reactie ook toe dat ze het spijtig vindt dat Stad Sint-Truiden niks kan doen om de beslissing tegen te gaan.
Voormalig burgemeester Ludwig Vandenhove is het daar niet helemaal mee eens. Hij roept op zijn sociale media op om het gecontesteerde sponsorcontract tussen Stad Sint-Truiden en STVV te verbreken. Vorig jaar ging het Truiense stadsbestuur een overeenkomst aan met de voetbalclub waarbij ze de A-kern van STVV financieel gingen ondersteunen. Voorheen deed het bestuur dit alleen met de jeugdwerking. De overeenkomst zal 3 seizoenen duren en brengt STVV zo’n 150.000 euro per jaar op.
Al snel na het bekendmaken van de overeenkomst trok Vooruit (de partij van Vandenhove) alsook andere leden van de Truiense oppositie, aan de alarmbel. Zij vonden het niet kunnen dat STVV zoveel geld uit de stadskas kreeg terwijl andere sportclubs in onze stad door corona veel hebben afgezien.

Bloesemtoerisme verbinden

Toch zijn er anderen die kansen zien in de commerciële naam van Stayen (Daio Wasabi Stayen Stadium). Basile Moyaerts, corifee uit de lokale CD&V-afdeling, noemt de verdere nadruk van de band tussen Japan en STVV een kans. STVV is hot in Japan. In Tokio ging op 6 september vorig jaar een high-end lounge bar open in STVV-kleuren. De Japanse kanariefans kunnen elkaar hier treffen. Ook is er een STVV-tvprogramma en zelfs cheerleaders. Om maar te zwijgen van het gigantische geel-blauw billboard dat op het Shibuya plein verscheen. (bron) Moyaerts meent dat het opportuun kan zijn om een stedenband aan te gaan met een Japanse stad die bekend is om zijn bloesemtoerisme. Dit om de band tussen Japan en Sint-Truiden te onderstrepen en mogelijks ook meer toeristen en investeerders uit het land van de rijzende zon aan te trekken.

Als het het voetbal maar helpt

Dat Stayen net nu kiest voor een naamsverandering is niet verbazingwekkend. Verschillende clubs gingen hen voor en veranderden de naam van hun thuisbasis voor sponsoring. Denk maar aan de Genkies die in de Cegeka Arena spelen of AA Gent wiens arena de naam van vastgoedbedrijf Ghelamco, draagt. Eigenaar van de Truiense voetbaltempel, Roland Duchâtelet, vindt alvast dat er een goeie deal is gesloten. Volgens hem gaat het geld van de sponsorovereenkomst naar de sportieve werking van STVV.

Of STVV nu zijn kansen vergroot in de competitie door de naamsverandering is niet duidelijk. Wat wel buiten kijf staat, is het feit dat de Hel van Stayen altijd de Hel van Stayen zal blijven. Zowel voor de supporters als voor de voetbalcommentatoren die de volsknamen van de stadia altijd afwisselen met hun commerciële naam.
En onze redactie is er alvast van overtuigd dat de verbinding met de Truienaar en zijn tradities niet snel zal verdwijnen.

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, events en gezelligheid in Sint-Truiden? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de interessantste scoops!

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, events en gezelligheid in Sint-Truiden? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de interessantste scoops!