Vandaag 1 maart veranderen de openingsuren van verschillende stationsloketten. De NMBS besliste om de openingsuren van verschillende treinloketten te beperken, waaronder dat van Sint-Truiden.
De NMBS had al aangekondigd dat ze 44 treinloketten in Vlaanderen gingen sluiten. Zij maken zich sterk dat de meeste reizigers gebruik maken van de ticketautomaten in de stations. Indien er problemen zijn kunnen mensen contact opnemen met het noodnummer.
De organisatie TreinTramBus reageerde op 1 februari gelaten op het nieuws. Woordvoerder Peter Thoelen meldt dat de organisatie begrijpt dat het een onlogische kost is voor een bedrijf om loketten open te houden waar dagelijks slechts een paar mensen passeren. Maar dit lost het probleem van mensen met een digitale achterstand niet op.
‘Het is spijtig voor de vele mensen die nog niet thuis zijn in de digitale wereld. Dat zijn er toch meer dan je zou verwachten. Lang niet iedereen koopt tickets via apps. Bovendien merken we ook dat vele mensen een fysiek ticket willen komen van een fysieke persoon achter een loket, al is het maar om meer uitleg te vragen over dienstregelingen, overstappen enz.’
Peter Thoelen, woordvoerder TreinTramBus (website)
Loket in Sint-Truiden niet meer open op zondag
Op 12 februari werd ook bekend dat NMBS de openingsuren van verschillende stationsloketten in Limburg ging beperken. Peter Meukens van TreinTramBus reageerde toen boos op Radio 2 en in een artikel van de VRT. De communicatie hierover vanuit de NMBS was zeer onduidelijk en moeilijk te vinden op de website. Bovendien werd het nieuws half februari bekend gemaakt terwijl de veranderingen al op 1 maart ingaan.
“Als ik cynisch ben, zou ik me afvragen: heeft men nog loketten in Limburg gevonden waar men de openingsuren kan beperken? Er zijn al zo weinig stations die nog bemand zijn. Dit is moeilijk voor kwetsbare mensen die geen smartphone of computer hebben. Die mensen zijn afhankelijk van die ene automaat in een station, die misschien werkt of misschien ook niet. Wij betreuren deze beslissing. Natuurlijk is er een digitale vernieuwing, en heel wat mensen kunnen hun plan wel trekken, maar dat geldt zeker niet voor iedereen.”
Peter Meukens, TreinTramBus op Radio 2 Limburg
TreinTramBus pleit voor een ‘gecombineerd loket.’ De organisatie begrijpt namelijk dat voor veel diensten het openhouden van loketten veel kosten met zich meebrengt. Daarom pleiten ze voor een loket waar je zowel voor diensten van Bpost, de Lijn als NMBS terecht kunt. Op deze manier heeft de reiziger steeds een fysiek persoon om uitleg aan te vragen en worden kosten bespaard.
PVDA Sint-Truiden zet loketbediende in de bloemetjes
PVDA Sint-Truiden gaf zondag een ruiker blomen aan de loketbediende in het station van Sint-Truiden. Zij wijzen net als de organisatie TreinTramBus op de noodzaak van een loket met persoonlijke hulp voor reizigers.
“Het werk van loketbedienden verdient meer appreciatie. Mensen die niet met een automaat overweg kunnen, dagjestoeristen die naar de kust gaan, studenten en pendelaars die informatie willen over hun abonnement,… voor hen wordt de dienstverlening steeds slechter. “
Maxime Pirard, PVDA Sint-Truiden (facebook)