Enige tijd geleden kondigde Stad Sint-Truiden op Stayen samen met vertegenwoordiging van STVV een uitbreiding aan van hun samenwerking. In het verleden gaf Stad Sint-Truiden zijn steun aan de jeugdwerking. Nu zal de Stad ook de A-kern ondersteunen. Een beslissing die veel stof doet opwaaien in de Truiense sportwereld.
Uit de gelekte sponsorovereenkomst blijkt dat Stad Sint-Truiden voor drie seizoenen lang STVV zal sponsoren voor een bedrag van 150.000 euro per seizoen/jaar. In ruil voor dit bedrag krijgt Sint-Truiden een pakket aan promoties. Het lijkt te gaan over standaardovereenkomsten voor partners. Het pakket aan sponsorvoordelen bestaat uit:
- Een prominente vermelding van het logo van Stad Sint-Truiden op de wedstrijdshirts van het eerste elftal en op de shirts van STVV Youth.
- Het logo van Stad Sint-Truiden wordt door de club op prominente plaatsen gezet zoals het LED-scherm, het officiële briefpapier van de club, de interne tv-schermen in het stadion, website etc
- Sint-Truiden krijgt 3 minuten schermtijd op de LED’s bij de thuiswedstrijden van STVV.
- 4 keer per jaar krijgt Sint-Truiden een pagina in het STVV magazine.
- Een skybox voor 12 personen met 6 etentjes per seizoen voor 12 personen. (Dus geen etentje met gratis drank tijdens elke wedstrijd.)
Truiense sportsector niet content
Na de bekendmaking van de overeenkomst reageerden verschillende actieve leden uit de Truiense sportwereld malcontent. Sint-Truiden is een stad die rijk is aan sportclubs met daarenboven nog eens veel clubs die nationaal en internationaal gekwalificeerd staan.
Voor verschillende sportclubs in onze stad is het niet makkelijk om voldoende middelen binnen te halen om te blijven draaien en om een toegankelijke werking op te zetten. Zeker na de afgelopen coronaperiode. Verschillende verontwaardigde stemmen spraken zich op sociale media uit.
Schepen van sport Stijn Vanoirbeek begrijpt de commotie maar benadrukt in een reactie aan onze redactie het belang van STVV voor de Truiense citymarketing.
“We steunen al jaren sportclubs en verenigingen financieel en logistiek. We bekijken altijd hoe we de clubs het beste kunnen steunen. De deal met STVV is een partnerschap voor drie jaren voor onze grootste club , ons grootste uithangbord van de stad met honderden jongeren, spelers en duizenden fans. STVV geniet ook internationale uitstraling. Iets wat ons als stad qua citymarketing op de lange termijn return zal opleveren. De deal wordt nu extra uitvergroot terwijl er ook andere verenigingen door onze stad financieel worden ondersteund.”
Stijn Vanoirbeek, schepen van sport
Het is overigens niet de eerste overeenkomst die bestaat rond STVV en citymarketing. Ook de lokale middenstandsvering Shop & the City Sint-Truiden werkt samen met STVV. Zo hebben zij al tickets verloot voor matchen en kan je met je Shop & the City kaart terecht in Stayen.
Geen controle gemeenteraad?
Oppositiepartij Vooruit stelt veel vraagtekens bij de overeenkomst tussen Stad Sint-Truiden en STVV. Volgens hen haalt Sint-Truiden als stad weinig return uit de overeenkomst met STVV.
“In de Ghelamco Arena bij AA Gent, bijvoorbeeld, betaal je voor een skybox van 12 personen ongeveer 1500 euro per wedstrijd (76.000 euro per jaar). Voor STVV gelden gelijkaardige bedragen (20.000 per jaar, zonder vertier). De stad betaalt hiervoor vandaag het dubbele. In ruil zal STVV “Sint-Truiden” wel vermelden op de shirts en ledborden. Dat is alsof je Coca-Cola betaalt om “Coca-Cola” op hun flesje te laten drukken”. De meerwaarde is alleszins zeer beperkt.”
Gert Stas, fractieleider Vooruit
Gezien de overeenkomst pas vanaf augustus in werking treed kunnen we nog geen uitspraken doen over een eventuele return. Wel kunnen we zeggen dat STVV als club veel fans heeft in maar ook buiten onze stad die zeer trouw zijn.
De grootste doorn in het oog van Stas is echter dat het stadsbestuur voor deze overeenkomst niet eerst langs de gemeenteraad is gepasseerd voor een goedkeuring. Iets wat volgens hem wel nodig is voor zo’n overeenkomst.
VIP behandeling
Een element dat door oppositiepartij Vooruit en een lokale politieke blog naar voren wordt geschoven is het feit dat in het sponsorcontract een hospitality voordeel is opgenomen. Deze schrijft voor dat bij elke thuismatch van STVV er 12 plaatsen worden voorbehouden in een skybox voor Stad Sint-Truiden. Bovendien wordt 6 keer per seizoen een diner georganiseerd voor 12. Wie deze personen zijn wordt niet opgenomen in het contract.
Onze redactie deed navraag over zulke hospitality tegemoetkomingen. Deze is volgens onze bron niet uitzonderlijk bij partnerovereenkomsten. Wie naar de skybox mag staat ook niet vast. Alleen het aantal stoelen is omschreven in de overeenkomst.
Ook voor de skybox haalt Gert Stas het voorbeeld van de Ghelamco arena aan. Hier had het Gentse stadsbestuur onder leiding van Vooruit-Groen een overeenkomst met AA Gent waardoor ze plaatsen kregen in een skybox. In Gent gingen de poppen aan het dansen omdat het stadsbestuur niet eerlijk communiceerde over het bestaan van de skybox.
De discussie rond de skybox doet de Truienaren natuurlijk nadenken over elke vorm van VIP-behandeling die leden van het Truiense stadsbestuur (zowel meerderheid als oppositie) krijgen op evenementen van het stad en van ondernemers in de stad. Zelfs op een volksfeest zoals Haspengouw Ziiingt is een VIP locatie waar leden van de gemeenteraad in zijn geheel vaak worden gespot.
#SportersBelevenMeer
Sint-Truiden is een stad met een rijk verleden, sterke culturele verenigingen, ondernemers maar vooral ook een stad vol straffe sportclubs. Van badminton tot schermen, wie een sport wil beoefenen in onze stad kan minstens even proeven van het grote aanbod aan disciplines.
De sterke sportdienst van onze stad was jarenlang de spilfiguur in het introduceren van jongeren aan de verschillende sporten van onze stad. Dit deden ze via sportkampen. Ook bieden ze verschillende activiteiten aan om ouderen in beweging te houden.
De dienst combineerden het culturele verleden van onze stad met het sportieve via evenementen zoals de Monumentenrun die op 17 september aan zijn 7de editie toe is.
Sterke sportambtenaren zorgden voor een nieuwe sporthal op de Veemarkt. En door het nieuwe Lago Bloesembad waar je ook een fitness hebt, worden Truienaren op een laagdrempelige manier weer aan het bewegen gezet.
De belangrijkste factor in dit alles zijn natuurlijk de honderden vrijwilligers van sportclubs die zich dagelijks inzetten om de Truienaar aan het sporten te krijgen. We kunnen alleen maar hopen dat in heel deze discussie hun stemmen en belangen niet uit het oog worden verloren.