Op de vooravond van de 24ste Europese Euromelanomadag lanceert Stad Sint-Truiden een sensibiliseringscampagne. Met de slogan ‘Pet bij, huid blij’ en een dispenser voor zonnebrandcrème wil het bestuur de Truienaar bewust maken van het belang van huidgezondheid tijdens de zomermaanden.
Melanomen zijn kwaadaardige huidtumoren die snel kunnen evolueren en uitzaaien. Je huid goed beschermen tegen de zon en deze regelmatig controleren is dan ook erg belangrijk. Daarom lanceert Stad Sint-Truiden een campagne op verschillende vlakken rond dit thema.
‘Eens dergelijke tumoren een vergevorderd stadium hebben bereikt, is er voorlopig nog weinig aan te doen. Het is dus van levensbelang om deze huidkankers te voorkomen of in elk geval tijdig op te sporen. Mijn moeder is overleden aan huidkanker. Ik kan het belang van zelfonderzoek niet genoeg benadrukken. Zie je een verdacht plekje? Spreek hier dan over met je huisarts of maak een afspraak met je dermatoloog om erger te voorkomen.’
Stijn Vanoirbeek, schepen van lokaal gezondheidsbeleid
Advies van Truiense dermatologen
In speciaal voor deze campagne opgenomen filmpjes geven de Truiense dermatologen Decraene, Leys en Peeters deskundige uitleg. Ze vertellen onder meer over de gevaren van schadelijke uv-straling, hoe je melanomen kan herkennen en wat de meest doeltreffende voorzorgsmaatregelen zijn. De informatie en alle video’s kan je hier bekijken.
#PetBijHuidBlij
Je vermijdt onnodige blootstelling aan de zon het makkelijkst door geregeld de schaduw op te zoeken. Daarnaast wordt het ten sterkste aangeraden om je huid af te dekken met dicht geweven textiel, een zonnebril op te zetten en een hoed of pet te dragen. Om het dragen van deze laatsten te bevorderen sloeg Sint-Truiden de handen in mekaar met Kore Hermans. Zij pimpte 100 petten. Via een winactie op de sociale media van de stad kunnen er duo-petten gewonnen worden. De eerste 100 personen die met de hashtag #PetBijHuidBlij reageren en tonen hoe zij zich beschermen tegen de schadelijke straling van de zon winnen zo’n bijzondere pettencombinatie.
Sint-Truiden kiest voor twinning because twinning is winning. Bij deze trend dragen vrienden of ouders eenzelfde accessoire of kledingstuk. Omdat ouders hun kinderen het goede voorbeeld moeten geven, koos het stadsbestuur voor ene winactie waarbij twee petten worden weggegeven.
Regelmatig smeren
Op de drukke Groenmarkt, waar kinderen vaak in de fontein spelen, plaatste Stad Sint-Truiden een dispenser met gratis zonnebrandcrème. Je regelmatig insmeren met minstens factor 30 is dan ook de boodschap, zeker in de zomermaanden. De machine zal voor minstens 3 maanden blijven staan.
‘Voor kinderen en jongeren onder de leeftijd van 18 is dat nog veel belangrijker: als je op jonge leeftijd verbrandt, vergroot dat het risico dat je op latere leeftijd huidkanker ontwikkelt. Als je tijdens de zomermaanden aan het shoppen bent of een terrasje komt doen in Sint-Truiden heb je altijd de gelegenheid om je tijdig in te smeren dankzij de zonnecrèmedispenser die we op de Groenmarkt hebben geplaatst.’
Stijn Vanoirbeek, schepen lokaal bezondheidsbeleid