Sint-Truiden zet in op digitalisering met ‘slimme’ parkeerborden

Het Truiense stadsbestuur wil een proactief parkeerbeleid uitwerken waarin de auto uit de binnenstad wordt ontmoedigd en bestuurders worden geleid naar (ondergrondse) parkings. Ze investeren daarom in digitale parkeerzoekborden.

De borden zullen vanop de stadsrand bestuurders informeren over de beschikbaarheid van bepaalde parkeerplaatsen, zoals de ondergrondse parking aan de Gazo, de parking stadscentrum en de mogelijk nieuwe parkeertoren die er komt op de Veemarkt. Het stadsbestuur hoopt op deze manier het zoekverkeer tegen te gaan en de autodrukte in de binnenstad te verminderen.
Voor de plaatsing van deze borden gaat Sint-Truiden een samenwerking aan met S-Lim. Dit is een vennootschap waarin verschillende Limburgse steden zijn vertegenwoordigd. Het doel van de organisatie is om op zo’n kostefficiënt mogelijke manier digitale oplossingen te ontwikkelen voor steden en gemeenten.

“Het lokaal bestuur van Sint-Truiden is vertegenwoordigd in S-Lim en sloot er specifiek voor de uitbouw van een dynamisch verkeersmanagementsysteem twee jaar geleden al een kaderovereenkomst mee af. De investering in de digitale borden kost 1.109.461 euro en wordt deels bekostigd met de verrekeningsrechten die de stad heeft als aandeelhouder binnen S-Lim. De borden zouden In het najaar van 2022 Operationeel moeten zijn.”

Veerle Heeren, burgemeester en verantwoordelijk voor mobiliteit.

Oppositie stemt voor maar heeft kritiek

De oppositiepartijen Vooruit en Groen hadden kritiek op het plan. Zij vonden het plan te duur en zagen niet in hoe de borden voor een efficiënter parkeerbeleid zouden zorgen.
Vooruit maakte van de gelegenheid gebruik om nogmaals te benadrukken dat zij de aankoop van de parking aan de Clockempoort een slechte investering vonden van het stadsbestuur. Deze ondergrondse parkeergarage kent volgens Vooruit namelijk slechts een bezetting van 30%. Het stadsbestuur benadrukt echter dat door de digitale borden ze bezoekers aan de stad de weg willen wijzen naar verschillende parkeergelegenheden. Op die manier zal volgens hen de bezetting toenemen.

Oppositiepartijen Vooruit en Groen keurden het voorstel mee goed. Slechts twee leden van Vooruit stemden tegen.

Smart City Project

Het Truiense stadsbestuur wil ook via S-Lim intekenen op twee digitale applicaties om het controleren van het snelparkeren (Shop & Go plaatsen) de controles in de ondergrondse parkings en nog veel meer digitaal te laten gebeuren. Op deze manier zouden bepaalde GAS-boetes (de zogenaamde GAS 4 en 5) automatisch kunnen gebeuren.
Oppositiepartij Vooruit en Groen zien dit niet zitten en menen dat op deze manier de controle over het GAS-reglement van de gemeenteraad wordt weggenomen.
Zij keuren het punt af omdat de meerderheid dit punt naar de raadscommissie wilt verplaatsen.

© Stad Sint-Truiden Mock-up van een van de borden.