De aankoopt kadert in het stedelijk parkeerbeleid waarvan de basis in 2017 is gelegd. Maar niet alle politieke actoren in onze stad zijn blij met de aankoop van de centraal gelegen parkeergelegenheid.
Sint-Truiden wil via het gemeentebedrijf Trupark zoveel mogelijk grote parkeerplaatsen in Sint-Truiden in eigen beheer krijgen. Zo kunnen ze de prijzen op elkaar afstemmen en een uniform beleid omtrent parkeerabonnementen uitrollen.
De bestuursploeg van Sint-Truiden mikt er ook op om op termijn de parking aan de GAZO en de parking aan het nog te openen Bloesembad voor zijn rekening te nemen.
‘Te duur en te weinig gebruikt,’ zegt Vooruit
In een persbericht dat gisterenavond werd gestuurd is oppositiepartij Vooruit niet te spreken over de aankoop van de ondergrondse parking.
“Het is als stad goed om zelf een mobiliteitsbeleid met eigen parkings te kunnen organiseren, maar niet als je daarbij zelf gerold wordt.”
Eddy Elherbouti, gemeenteraadslid en lid RVB Trupark
De 244 parkeerplaatsen in de ondergrondse parking zijn volgens de oppositiepartij ook te smal. Met hun 2,35 m zijn ze smaller dan dat gemeentelijk wordt voorgeschreven. Hier wordt namelijk 2,50 m gevraagd.
Bovendien is de parking volgens hen al jaren onderbezet.
Prijs van 5,4 miljoen minder dan schatting
Het is inderdaad bekend dat de parking van de Clockempoort niet veel gebruikt wordt. Mensen vinden hun weg ernaar niet goed.
Thans werd de parking wel beter benut toen de Grote Markt werd heraangelegd. Stad Sint-Truiden nam toen de kostprijs van de parkeerplaatsen op zich zodat shoppers rond de kerstperiode zich geen zorgen moesten maken over hun parkeerplaats. Bovendien werd toen goed aangegeven waar de parkeerplaats zich bevond. Betaalbaar parkeren blijft een belangrijk punt voor veel Truienaren en bezoekers aan onze stad.
Over de kostprijs reageerde Schepen van financiën Jo François in het Belang van Limburg dat de 5,4 miljoen euro onder de geschatte prijs van de parking ligt.