Stad zoekt kantoren – Stadsbestuur bekijkt mogelijkheden voor huur op private markt

Partners

Het stadskantoor aan de Kazernestraat, dat sinds 1970 dienst doet als administratief centrum, voldoet niet langer aan de moderne eisen op het gebied van comfort, duurzaamheid en technologische voorzieningen. De Truiense administratie zal dus op zoek gaan naar een nieuw onderkomen voor het einde van het kalenderjaar.

Het stadsbestuur is al enige tijd op zoek naar een oplossing voor het stadskantoor in de Kazernestraat. Niet alleen omdat het gebouw verouderd is maar omdat het niet meer voldoet als goede werkplek voor het personeel. De temperatuurregeling en de luchtkwaliteit zijn twee grote problemen.

In eerste instantie was er het idee om het stadskantoor te renoveren, maar door de toestand van de Truiense stadskas is hier geen budget voor. Ook een herlocatie naar bijvoorbeeld de Minderbroederssite is niet haalbaar wegens budgettaire redenen. Het Truiense stadsbestuur zal dus naar een nieuw onderkomen zoeken op de private markt voor zo’n 137 medewerkers.

Met ons nieuw financieel beleid willen we kostenefficiënt investeren. Op dit moment is een tijdelijke oplossing op de privémarkt de meest gunstige oplossing voor iedereen. De kosten voor herstelling zijn extreem hoog en bieden bovendien geen permanente oplossing. We willen ons budget nuttig investeren zodat de dienstverlening op elk moment gegarandeerd blijft. Tegelijk willen we verder werken aan de schuldenafbouw en dus investeren in duurzame projecten den gunste van elke Truienaar. Een nieuwe uitvalsbasis voor het stadspersoneel maakt daar zeker onderdeel van uit. Het is echter aan de volgende ploeg om ervoor te zorgen dat de middelen goed worden geïnvesteerd en dat het voorbereidend werk niet verloren gaat, Günther Dauw, schepen van Financiën

Günther Dauw, schepen Financiën

Niet over één nacht ijs gegaan

In de afgelopen jaren zijn verschillende pistes onderzocht voor de structurele herhuisvesting van de stadsdiensten in Sint-Truiden. De Minderbroederssite werd stopgezet door veranderende noden als gevolg van de coronacrisis en een onhaalbaar kostenplaatje. De vernieuwbouw van het stadskantoor werd verworpen vanwege de hoge kosten en ongeschikte grondstructuur. De optie om de grond van het stadskantoor te vermarkten stuitte op juridische en planologische beperkingen, door onder andere de aanwezigheid van het vredegerecht wiens gebouwen niet onder de lokale bevoegdheid vallen. Daarnaast is een beperkte renovatie overwogen, maar de kostprijs en veiligheidsrisico’s maken deze piste onhaalbaar. Uiteindelijk blijkt dat het huren van kantoorruimte op dit moment de snelste en meest haalbare optie is om het stadspersoneel gepast te huisvesten.

Op zoek naar een nieuwe werkplek

Het stadsbestuur zal nu een dossier ter stemming voorleggen aan de Truiense gemeenteraad, zodat zij op zoek kunnen gaan naar een nieuwe locatie op de private markt om hun werknemers onder te brengen.

Het dossier bevat criteria waarmee een geschikte kantoorruimte op de private markt gehuurd kan worden als tijdelijke oplossing. Deze waarborgen dat het nieuwe gebouw voldoet aan de hedendaagse normen en vlot bereikbaar is.De nieuwe locatie moet onder andere een centrale ligging hebben, omdat inwoners de site vlot moeten kunnen bereiken om bijvoorbeeld hun paspoort in orde te brengen. Het historische centrum wordt daarom bekeken als mogelijke ligging, evenals het kleinstedelijk gebied rond de stad. De nieuwe kantoorruimte moet minimaal 1500 m² beslaan, verdeeld over maximaal vier locaties. Ze moet beschikken over voldoende parkeerplaatsen en goede openbaar vervoerverbindingen.

Het bestuur spreekt over locaties verdeeld over verschillende sites, omdat niet elke stadsdienst dagelijks in contact komt met burgers en dus misschien op een minder bereikbare plaats kan liggen.

Het comfort van ons personeel is een van de prioriteiten bij de verhuis. Momenteel voldoet het stadskantoor niet meer aan de normen voor een goede werkplek. De luchtkwaliteit is niet in orde en ook qua warmteregulering is het niet aangenaam voor het personeel. We willen zo snel mogelijk een oplossing vinden die goed is voor zowel burger als stadspersoneel.

Ingrid Kempeneers, burgemeester

Hoe het zit met diensten die buiten het stadskantoor gehuisvest zijn, zoals de Truiense sportdienst, is niet duidelijk. Het bestuur wil nu vooral alles klaarzetten om de transitie zo snel en goed mogelijk te laten verlopen voor de nieuwe bestuursploeg die in oktober wordt verkozen. In de tussentijd worden alle nodige maatregelen genomen om de dienstverlening aan de inwoners van Sint-Truiden ononderbroken voort te zetten. Het stadsbestuur zet zich in om een vlotte overgang te garanderen en het comfort van zowel medewerkers als bezoekers tijdens deze transitieperiode te waarborgen. Verwacht wordt dat tegen januari 2025 de verhuis kan beginnen.

Welke plekken

Volgens het stadsbestuur zijn er op het Truiense grondgebied ongeveer drie locaties op de privémarkt die voldoen aan de normen die ze vooropstellen voor de verhuis. Het gaat onder meer om Stayen en de voormalige site van M-decor aan de Tongersesteenweg. Deze laatste werd ontwikkeld Gilen Invest.
Recent nam het Truiense kantoor van VDAB al zijn intrek op Stayen, omdat de site voor hun cliënten beter bereikbaar was dan hun voormalige pand op het Truiense industrieterrein.

Lees ook

Sint-Truiden zet in op Fastteam 3800 voor het onderhoud van de...

Het lokaal bestuur Sint-Truiden zal vanaf vandaag ‘Fastteam 3800’ inzetten voor het snel en vakkundig opsporen en oplossen van allerlei meldingen over het openbaar...

3500 plantjes verkocht voor Kom op Tegen Kanker

De jaarlijkse plantjesverkoop voor Kop op Tegen Kanker liep dit jaar als een trein in Sint-Truiden.
yontex apres ski- apres ski - sint truiden - grote markt - feest - massafuif

Yontec Après-ski kondigt nieuwe editie aan met familiaal programma en internationale Après-ski...

De Yontec Après-ski is van start gegaan met de organisatie van hun evenement. Dit jaar kiezen ze voor hun 13de editie vor een familiaal...

Instagram

Stad Sint-Truiden bekijkt mogelijkheden om stadsadministratie te verhuizen naar de private markt.

Het stadsbestuur gaat een dossier in de markt zetten
Ingrid Kempeneers wil dan toch geen samenwerking met Vlaams Belang. Dat zegt ze in een rechtzetting na enkele artikels die 3800 effectieve deelnemers en heel wat supporters! 🏃🏃‍♀️

Ook dit jaar was de Monumentenrun een succes! Was jij erbij?

Beelden: sociale media
{{content:words:20}} Mooi nieuws uit de Truiense middenstand!✨

De familie Hollebeke zal het levenswerk van zoon en broer Geert Hollebeke verder zetten. De
Nieuwe bloembakken en banken in centrum Sint-Truiden.🌿🪴

In het centrum werden de afgelopen week nieuwe bloempotten en banken aangebracht.
De bedoeling van
80 jaar bevrijding in Sint-Truiden. ❤️

Ben jij naar de intocht van de Amerikanen gaan kijken? Of mee gaan swingen op
Donderdagavond rond 20.50 u begon een hevig onweer over Sint-Truiden te trekken.

In de Abdijstraat en Gasthuisstraat veroorzaakte dit wateroverlast.
Het is
Nieuwe naam voor CD&V Sint-Truiden - Team Ingrid. 🗳️

Met de nieuwe naam trekt de Truiense CD&V naar de kiezers in

Advertentie

Nieuwsbrief