Stadsapp in een nieuw jasje!

De Truiense stadsapp heeft een facelift gekregen en kreeg extra functies. Op deze manier wil het stadsbestuur het gebruik van de app aanwakkeren.

Het belang van het digitale is de laatste jaren nog meer naar vore getreden. Stads Sint-Truiden springt laat dit feit niet zomaar aan zich voorbij gaan. Zo lanceerden ze onlangs het digiloket, waar mensen die het moeilijk hebben met de digitale vooruitgang terecht kunnen voor vragen en ondersteuning.
Om de dienstverlening te verbeteren en te vereenvoudigen investeert de stad permanent in hun (digitale) dienstverlening. Daarom kreeg de stadsapp een facelift.

De app bestaat al vier jaar en was toe aan een opfrisbeurt. Sint-Truiden was bij de lancering van de app een pionier in Vlaanderen en die positie van Smart City willen ze aanhouden.



Nieuwigheden

De stadsapp heeft niet alleen een frisser uiterlijk gekregen maar kreeg ook een hele reeks nieuwe functies.

“Alle documenten en attesten die via de stadswebsite kunnen worden aangevraagd, zijn ook beschikbaar via de app. Burgers die toch nog naar het stadskantoor moeten komen, hebben de mogelijkheid om via de app een afspraak met een stadsdienst te maken. Ook een afspraak op het containerpark kan nu snel en eenvoudig geboekt worden via de app.”

Hilde Vautmans, schepen van burgerzaken.

Bovendien is het registreren van een digimelding voor het melden van een probleem nu nog eenvoudiger. Op die manier kan de stad nog korter op de bal spelen om vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. De nieuwe lay-out geeft niet alleen een fris uiterlijk maar werd ontworpen om het gebruik van de app te vergemakkelijken.

“Naar de toekomst toe zullen nog tal van nieuwe toepassingen ontwikkeld worden voor de StadsApp zoals onder andere het raadplegen van een slimme kaart of het melden van sluikstorten aan Limburg.net. Op die manier wordt deze StadsApp, die al in meerdere gemeenten actief is, dé toegangspoort van de burger tot de slimme gemeente in de slimme regio Limburg.”

Raf Drieskens, voorzitter s-Lim.


Iedereen digitaal

De nieuwe lay-out en aanpassingen zijn ten laatste vanaf 15 oktober beschikbaar voor elke app-gebruiker. De upgrade naar de nieuwe lay-out gebeurt wanneer je je smartphone controleert op beschikbare updates. In sommige gevallen gebeurt dat automatisch, of je krijgt een melding dat er voor de Sint-Truiden app een nieuwe update beschikbaar is. Je kan de app best manueel updaten. Gebruikers hoeven de app dus niet te verwijderen en opnieuw te installeren.

“We hebben de ambitie om de app, die zo’n 12.000 gebruikers telt, verder te laten uitgroeien tot een grote online community. Tegen volgende zomer mikken we op een sterke toename van het aantal gebruikers. Daarom lanceren we een grootschalige online promotiecampagne met een handige instructievideo, die uitlegt hoe je de app gebruikt. We roepen dan ook iedereen op om de StadsApp te downloaden of bij te werken en alle nieuwtjes zelf te ontdekken.”

Veerle Heeren, burgemeester



Hulp nodig bij het downloaden of gebruiken van de StadsApp? Kom op 9, 16, 23 of 30 oktober tussen 9-13u langs op het digipunt (stadhuis Grote Markt, Sint-Truiden). Onze medewerkers helpen je met je registratie.