Stellantis, het bedrijf achter de automerken Peugeot, Citroën, Opel, Jeep en Fiat, is geslaagd in zijn vijandige overname van Punch Powertrain. Volgens vakbonden is er voorlopige werkzekerheid voor de arbeiders omdat ze nu in dienst zijn bij Stellantis. Maar het is nog maar de vraag of dit in de toekomst zo blijft.
Waar gaat dit alles over? Enkele jaren geleden ontwikkelde Punch Powertrain de technologie van DCT-transmissie voor hybride voertuigen, een systeem dat bekend zou komen te staan onder de naam Dual Clutch Transmission. Stellantis ziet veel mogelijkheden in het systeem en er komen twee joint ventures. Belangrijk in heel dit verhaal is dat de afspraak werd gemaakt dat de belangrijkste onderdelen voor de versnellingsbakken in Sint-Truiden zouden worden geproduceerd. De assemblage gebeurt in Metz.
Problemen bij Punch.
Ondertussen ging het de laatste jaren slechter met Punch Powertrain. In 2016 kwamen ze in handen van de Chinese groep Yinyi. Doordat deze groep het moeilijker kreeg en er een daling was van de vraag, raakte Punch Powertrain zelf in de problemen. Dit zorgde voor een stevige schuldenberg van zo’n half miljard euro. Stellantis, die de productie van de onderdelen van de versnellingsbakken ongetwijfeld wilde garanderen, ging over tot een vijandige overname van Punch Powertrain.
Vakbond voorlopig blij
Via VRT NWS meldden leden van de vakbonden dat ze blij zijn met de overname omdat de werkzekerheid voor vele mensen die actief zijn bij Punch Powertrain nu gegarandeerd is. Zij hadden namelijk de overstap gemaakt naar de joint venture waardoor ze nu effectief tewerkgesteld worden door Stellantis. Zo’n 70 bedienden zitten nog in onzekerheid.
De vakbonden melden dat ze waakzaam zullen blijven voor de toekomst. Lang werd namelijk gedacht dat bij een overname van Stellantis, de productie van de onderdelen van de versnellingsbakken ook zou worden overgebracht naar de assemblagefabrieken.
Slecht nieuws voor de Truiense economie
Indien Punch Powertrain kopje onder gaat, is dit een drama voor de Truiense economie. In onze stad is Punch namelijk een van de grootste werkgevers. De volgende in rij is het Sint-Trudo Ziekenhuis. Maar voor mensen actief in de maakindustrie zijn er, indien Punch Powertrain verdwijnt of inkrimpt, amper opties. Thans is een grote concentratie aan actieve bevolking de sleutel tot een florerende lokale handel en horeca. Met de verkiezingen aan de horizon kunnen we ons dan ook de vraag stellen waarom de Truiense politiek niet dringend met oplossingen komt in plaats van met een moraliserende vinger naar elkaar te wijzen.