Toerisme Sint-Truiden laat bezoekers aan onze stad zien, doen en proeven

De dienst Toerisme van Stad Sint-Truiden onthulde vandaag zijn nieuwe toeristische gids. Het is niet zomaar een gids geworden maar specifiek een ontdekkingsgids waarin bezoekers worden aangemoedigd om onze streek te zien, dingen te doen en natuurlijk veel lekkers te proeven.

De gids werd niet toevallig voorgesteld op het wijndomein van Gloire de Duras, een van de succesvolle wijnbouwers uit onze streek die al meermaals in de prijzen viel. De locatie is een mooi voorbeeld van de lokale culinaire beleving die mee centraal staat in het toeristisch programma van Sint-Truiden en heel Haspengouw. Want vergis je niet, Sint-Truiden heeft op toeristisch vlak vele troeven. We hebben in ons stadscentrum en in onze deeldorpen veel monumenten om te zien, verschillende themawandelingen en activiteiten om te doen tijdens je vacatie en veel om te proeven. Denk maar aan de fruitteelt en zijn vele bijproducten (confituur, fruitsap,…) maar ook steeds meer aan de wijnen en verschillende streekeigen dranken. Daar doen we als streek dan nog eens verschillende horecazaken bij die hoog scoren in de Michelin gids.

“Wij zorgen ervoor dat zowel de reis als de bestemming de moeite waard zijn.”

Nina Kvikvinia, schepen van Toerisme

Visit Sint-Truiden neemt met zijn aandacht voor de proef-beleving deel aan de trend van het culinaire toerisme dat in eigen land aan aandacht wint.

Ontdekkingsgids met aandacht voor moderne informatieoverdracht

Het volledige aanbod vind je in de ontdekkingsgids 2023. Het is een compacte brochure in pocketformaat boordevol QR-codes. Deze codes zorgen voor een unieke mix tussen fysieke en digitale informatie. Een snelle scan van de code en je kan meteen op pad. De gids is ingedeeld in drie thema’s: zie, doe en proef van Sint-Truiden. Hij is ontworpen door Stefanie Radoux, lokaal grafisch talent die we kennen van onder andere de branding van Twenty Two Coffee en het magazine Den Truineer.

“Naast ons erfgoed willen we onze streekproducenten waaronder onze brouwerijen en wijndomeinen promoten omdat we vaststellen dat al maar meer toeristen kiezen voor deze vorm van beleving. Onze brouwerijen en wijndomeinen dompelen je onder in een authentiek kader en laten je proeven van hun ambachtelijk vervaardigd product. Onder het thema doe vind je dan weer alle activiteiten en toeristische evenementen zoals een goed gevuld bloesem- en oogstprogramma.”

Nina Kvikvinia, schepen Toerimse

Hier begint de lente

In april valt er zowat elke dag iets te beleven in Sint-Truiden. Zoals de bloesem- en fruitbezoekjes waarbij je een fruitbedrijf of wijndomein kan bezoeken. Ook de bloesembar in Velm opent opnieuw de deuren en tijdens de paasvakantie is er elke woensdag een bloesemmarkt in Brustem en op het Begijnhof. Daarnaast gaat de Toeristische dienst aan de slag met 5 uitgewerkte daguitstappen en zullen er zoals elk jaar verschillende themawandelingen zijn. Ons erfgoed is doorheen heel het jaar te bezoeken met de Trudopas.
Visit Sint-Truiden verruimt ook haar aanbod. In de zomervakantie worden gezinnen en vriendengroepen verrast met een pop-up escaperoom op een unieke erfgoedlocatie. Een bijzondere ervaring dankzij een combinatie van spannende opdrachten, technologie en avontuur. In juli wordt een nieuwe educatieve kinderwandeling rond fruit verwacht: ‘Perenpaniek’.

“In september vieren we de 25ste verjaardag van de erkenning van het Begijnhof als UNESCO Werelderfgoed. Van zondag 10 september (openmonumentendag) tot en met zondag 1 oktober wordt het Begijnhof letterlijk en figuurlijk in de bloemen gezet. Er staat dan heel wat op het programma zoals rondleidingen, een tentoonstelling, concerten en gezellige kampvuurmomenten.”

Nina Kvikvinia, schepen van Toerisme.

Ambassadeur van Visit Sint-Truiden

De toeristische partners van Sint-Truiden worden dit jaar extra in de aandacht gezet. Zij krijgen een erkenning en een label dat ze in hun zaak kunnen presenteren. Als ‘Ambassadeurs van Visit Sint-Truiden,’ zijn zij namelijk de drijvende kracht van alles wat in Sint-Truiden te beleven valt.

“Dit jaar hebben we extra aandacht voor onze toeristische partners. De uitbaters van de logies, horecazaken, streekproducenten en fruitbedrijven zetten zich dagelijks voor 100% in om hun gasten een fijn moment in Sint-Truiden te bezorgen. Als erkenning voor hun enthousiasme en ondernemingszin, krijgen de toeristische partners het label ‘Ambassadeur van Visit Sint-Truiden.”

Nina Kvikvinia, schepen van Toerimse

Wil je meer weten over het toeristische aanbod? Neem dan zeker een kijkje op www.visitsinttruiden.be of spring binnen op de dienst Toerisme van Stad Sint-Truiden. Zij bevinden zich in het hartje van onze stad in het historische stadhuis op de Grote Markt. Neem zeker een kijkje in hun streekproductenshop!
Leuk weetje: De Truiense Toeristische dienst is volledig toegankelijk voor andersvaliden. Zoek je bovendien een snelle, veilige plek om je baby te verschonen? Dan kan je (tijdens de openingsuren) bij hen terecht.

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, events en gezelligheid in Sint-Truiden? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de interessantste scoops!

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, events en gezelligheid in Sint-Truiden? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de interessantste scoops!