Truiens bedrijf Idearté ‘solleasyteert’ bij sollicitanten thuis

Partners

Communicatiebureau Idearté uit Sint-Truiden komt bij sollicitanten aan huis. De creatieve communicatieclub doet dit om zichzelf als bedrijf in de kijker te zetten in een steeds veranderende arbeidsmarkt.

Onze arbeidsmarkt is de laatste jaren stevig veranderd. Corona heeft voor een ware verschuiving gezorgd in onze arbeidsmarkt doordat sommige sectoren stilvielen en werknemers dus gedwongen andere oorden moesten opzoeken. De trend van de nood aan technische en ambachtelijke profielen werd dan weer verder gezet.
VDAB meldt in haar jaarrapporten vaak dat de ideale werknemer niet meer bestaat. De beschikbare profielen op de arbeidsmarkt verschuiven. Je moet als bedrijf jezelf dus even aantrekkelijk maken voor de sollicitant als de sollicitant zichzelf aantrekkelijk moet maken voor de werkgever.
Een boodschap die ze bij Idearté goed hebben begrepen. Onder de noemer ‘Solleasyteer’ trekt het communicatiebureau met een luxe-busje tot aan de voordeur van kandidaat-medewerkers, om vervolgens in het busje een sollicitatiegesprek te voeren.

Creatieve HR

Het is niet de eerste keer dat Idearté via een creatieve actie hun zoektocht naar kandidaten uitvoert. In het verleden nodigden ze al eens sollicitanten uit op cafédate waar het gesprek tussen de tapas en de drankjes plaatsvond. Ook voerden ze al sollicitatiegesprekken waar ook de klanten van het bureau hun zegje konden doen over de kandidaten.
Met hun recente actie hoopt het bedrijf vooral de drempel van het solliciteren te verlagen.

“Bij veel mensen breekt in de formele setting van een sollicitatiegesprek nog altijd het angstzweet uit. Daarom besloten we met een luxe busje naar de regio van de kandidaten te trekken. Als sollicitant mag je kiezen of we met ons busje naar jouw thuisadres of naar een neutrale locatie rijden. Het valt op dat iedereen de voorkeur geeft aan de eigen stoep.”

Aline Ghys, zaakvoerder en HR-verantwoordelijke

Idearté gaat niet alleen op creatieve wijze op zoek naar nieuwe medewerkers. Met hun HR-beleid wonnen ze een award van Voka Limburg.
Ondernemendheid en creativiteit zijn twee van de kernwaarden van het bedrijf. Hierdoor krijgen medewerkers steeds de kans om zichzelf en hun vaardigheden verder te ontwikkelen. Ze doen dit onder andere via een groeiboekje. Dit is een tool die elke medewerker meekrijgt. Hierin worden doelen gesteld, groeiacties voorgesteld en kan de medewerker ook zelf aangeven waarin hij of zij zich wilt verdiepen binnen het kader van een communicatiebureau.

Een voorbeeld van zo’n groei is het verhaal van medewerker Stijn Verdickt. Stijn is copywriter van dienst met een breed verleden in de audiosector. Om zijn passie te kunnen uitoefenen kreeg hij binnen het bedrijf de ruimte om een podcast voor Idearté uit te bouwen. Op deze manier springt het bureau ook op nieuwe trends in het communicatielandschap.

Inspiratie voor KMO’s

Volgens Idearté heeft 95% van de KMO’s geen uitgebreide HR-dienst. Het communicatiebureau hoopt dan ook met hun acties deze bedrijven te kunnen inspireren om toch goede profielen te kunnen aantrekken.

“We willen een bron van inspiratie zijn voor andere KMO’s in Limburg. 95% van de bedrijven heeft geen uit de kluiten gewassen HR-dienst en een bescheiden HR-budget. Wij geloven en tonen echter dat je er, mits de nodige creativiteit, ook als KMO nog in kan slagen om talentvolle mensen aan te trekken.”

Bert Stas, zaakvoerder Idearté

Die inspiratie is volgens Stas nodig. Hij merkt op dat de laatste tijd bedrijven steeds vaker contact opnemen met het bureau om hun employer branding op orde te zetten.

Vroeger belde werkgevers ons om campagnes uit te denken die klanten aantrokken. Vandaag hebben ze geen probleem om klanten te vinden maar bellen ze ons omdat ze medewerkers zoeken en vacatures niet krijgen ingevuld. Bovendien helpen we ze dan ook met de interne communicatie naar hun huidige medewerkers toe.

Bert Stas, zaakvoerder Idearté

Wil je meer weten over Idearté of hun recente vacatures bekijken? Neem dan zeker een kijkje via deze link.

Lees ook

Analyse: Beleidsnota van nieuwe Truiense bestuur blinkt uit in soberheid

Deze week stelde het nieuwe Truiense bestuur onder burgemeester Ludwig Vandenhove hun beleidsnota voor. De nota is eerder beknopt. Besparen wordt de hoofdzaak. Ondertussen...
winterfestival sint truiden - sneeuwfestival- sleerit - ccindriavallei - sneeuwpret

Après-ski sneeuwfestival in Cicindriavallei

Dit weekend brengt het team van de Bloesembar weer een sneeuwpret festival in de Cicindriavallei met sleetjes en après-ski muziek.

Ahmadiyya Moslim Gemeenschap begint het jaar met opruimactie in Sint-Truiden

Terwijl velen op Nieuwjaarsdag nog aan het bijkomen waren van de feestdagen, koos de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap in Sint-Truiden voor een actieve start van...

Instagram

We kwamen deze prachtige beelden tegen van Diane Roba. 😍

#sinttruiden
CD&V stapt dan toch niet naar de Raad van State.⚖️

CD&V zal dan toch niet in beroep gaan nadat de Raad
Nieuwjaarsborrel Stad Sint-Truiden verplaatst naar Minderbroederskerk. 🎤

Door de weersvoorspelling zal de nieuwjaarsborrel verplaatst worden naar de Minderbroederskerk. Er zal worden
De redactie van Sintruin Begot wenst alle Truienaren een gezond en voorspoedig 2025 toe!✨

Op een jaar vol mooi nieuws voor
Grote Markt weer even afgesloten door grote toestroom volk voor de Yontec Après-Ski. ✨

De organisatie zorgde voor een groter feestterrein
Sint-Truiden klinkt op het nieuwe jaar! ✨✨

Op 5 januari nodigt Stad Sint-Truiden zijn bewoners uit voor hun nieuwjaarsborrel!

Iedereen welkom vanaf
Baby Nolan speelt kindje Jesus en wordt gedoopt tijdens kerstnacht.🎄✨

Elk jaar kan je tijdens de middernachtmis in de O.L.V.-kerk in
Fijne feesten en een fijn eindejaar! ✨

Van team Sintruin Begot!

#fijnefeestdagen
Raad van Verkiezingsbetwistingen verwerp bezwaar over de gemeenteraadsverkiezingen van Sint-Truiden.👩‍⚖️🧑‍⚖️

De Raad van Verkiezingsbetwistingen heeft het bezwaar van CD&V Sint-Truiden over

Advertentie

Nieuwsbrief