Communicatiebureau Idearté uit Sint-Truiden komt bij sollicitanten aan huis. De creatieve communicatieclub doet dit om zichzelf als bedrijf in de kijker te zetten in een steeds veranderende arbeidsmarkt.
Onze arbeidsmarkt is de laatste jaren stevig veranderd. Corona heeft voor een ware verschuiving gezorgd in onze arbeidsmarkt doordat sommige sectoren stilvielen en werknemers dus gedwongen andere oorden moesten opzoeken. De trend van de nood aan technische en ambachtelijke profielen werd dan weer verder gezet.
VDAB meldt in haar jaarrapporten vaak dat de ideale werknemer niet meer bestaat. De beschikbare profielen op de arbeidsmarkt verschuiven. Je moet als bedrijf jezelf dus even aantrekkelijk maken voor de sollicitant als de sollicitant zichzelf aantrekkelijk moet maken voor de werkgever.
Een boodschap die ze bij Idearté goed hebben begrepen. Onder de noemer ‘Solleasyteer’ trekt het communicatiebureau met een luxe-busje tot aan de voordeur van kandidaat-medewerkers, om vervolgens in het busje een sollicitatiegesprek te voeren.
Creatieve HR
Het is niet de eerste keer dat Idearté via een creatieve actie hun zoektocht naar kandidaten uitvoert. In het verleden nodigden ze al eens sollicitanten uit op cafédate waar het gesprek tussen de tapas en de drankjes plaatsvond. Ook voerden ze al sollicitatiegesprekken waar ook de klanten van het bureau hun zegje konden doen over de kandidaten.
Met hun recente actie hoopt het bedrijf vooral de drempel van het solliciteren te verlagen.
“Bij veel mensen breekt in de formele setting van een sollicitatiegesprek nog altijd het angstzweet uit. Daarom besloten we met een luxe busje naar de regio van de kandidaten te trekken. Als sollicitant mag je kiezen of we met ons busje naar jouw thuisadres of naar een neutrale locatie rijden. Het valt op dat iedereen de voorkeur geeft aan de eigen stoep.”
Aline Ghys, zaakvoerder en HR-verantwoordelijke
Idearté gaat niet alleen op creatieve wijze op zoek naar nieuwe medewerkers. Met hun HR-beleid wonnen ze een award van Voka Limburg.
Ondernemendheid en creativiteit zijn twee van de kernwaarden van het bedrijf. Hierdoor krijgen medewerkers steeds de kans om zichzelf en hun vaardigheden verder te ontwikkelen. Ze doen dit onder andere via een groeiboekje. Dit is een tool die elke medewerker meekrijgt. Hierin worden doelen gesteld, groeiacties voorgesteld en kan de medewerker ook zelf aangeven waarin hij of zij zich wilt verdiepen binnen het kader van een communicatiebureau.
Een voorbeeld van zo’n groei is het verhaal van medewerker Stijn Verdickt. Stijn is copywriter van dienst met een breed verleden in de audiosector. Om zijn passie te kunnen uitoefenen kreeg hij binnen het bedrijf de ruimte om een podcast voor Idearté uit te bouwen. Op deze manier springt het bureau ook op nieuwe trends in het communicatielandschap.
Inspiratie voor KMO’s
Volgens Idearté heeft 95% van de KMO’s geen uitgebreide HR-dienst. Het communicatiebureau hoopt dan ook met hun acties deze bedrijven te kunnen inspireren om toch goede profielen te kunnen aantrekken.
“We willen een bron van inspiratie zijn voor andere KMO’s in Limburg. 95% van de bedrijven heeft geen uit de kluiten gewassen HR-dienst en een bescheiden HR-budget. Wij geloven en tonen echter dat je er, mits de nodige creativiteit, ook als KMO nog in kan slagen om talentvolle mensen aan te trekken.”
Bert Stas, zaakvoerder Idearté
Die inspiratie is volgens Stas nodig. Hij merkt op dat de laatste tijd bedrijven steeds vaker contact opnemen met het bureau om hun employer branding op orde te zetten.
Vroeger belde werkgevers ons om campagnes uit te denken die klanten aantrokken. Vandaag hebben ze geen probleem om klanten te vinden maar bellen ze ons omdat ze medewerkers zoeken en vacatures niet krijgen ingevuld. Bovendien helpen we ze dan ook met de interne communicatie naar hun huidige medewerkers toe.
Bert Stas, zaakvoerder Idearté
Wil je meer weten over Idearté of hun recente vacatures bekijken? Neem dan zeker een kijkje via deze link.