Walhalla Branding, het marketing- en brandingbureau van Céline Malyster, wist te scoren op de Belgium Podcast Awards. Het bureau was genomineerd voor hun podcast “Stikstof Uitgespit,” die ze in opdracht maakten van VZW Boer & Verstand. Het team van Walhalla moest het onder andere opnemen tegen podcasts van De Tijd en UNIZO.
Walhalla Branding is een branding- en marketingbureau in Sint-Truiden dat zich onder andere bezighoudt met contentmarketing en hosting. Dit laatste vloeit voort uit de activiteiten van founder Céline Malyster, die ook regelmatig hostingopdrachten uitvoert. Anderhalf jaar geleden kwam Walhalla in contact met de VZW Boer & Verstand. Ze wilden in Limburg een actie ondernemen om de landbouw en lokale productie onder de aandacht te brengen. Na overleg bleek dat er meer in het verhaal van landbouw en lokale productie zat dan de vzw misschien zelf dacht.
“Ik wilde hen wegtrekken van het typische verhaal ‘de roepende boer op de barricade’ en adviseerde hen om iets totaal onverwachts te doen. Te tonen dat landbouwers diepgang hebben, een complex debat op een menselijke manier kunnen voeren en ze volgden mijn idee.”
Céline Malyster, Walhalla Branding
Uit de samenwerking vloeide de podcast “Stikstof Uitgespit” voort. In zes afleveringen werd het stikstofdossier besproken met telkens twee landbouwers en twee experts, afhankelijk van het onderwerp. De podcast kreeg al persaandacht bij de lancering via een PR-strategie die Walhalla had uitgewerkt. Maar de podcast trok dus ook de aandacht van de jury van de Belgium Podcast Awards. Malyster en haar medewerker Lander Lismont kregen te horen dat ze waren genomineerd in de categorie ‘News & Politics,’ en ze waren in goed gezelschap. Onder andere de actuapodcasts “De 7” en “Wat dit land nodig heeft” van De Tijd waren genomineerd, evenals “Délic – Le Tournant” van RTBF en “Op Til” van UNIZO. Dat “Stikstof Uitgespit” uiteindelijk de tweede plaats behaalde in zo’n line-up was een hele ervaring voor het team van Walhalla.
“Het voelde zot! Het feit alleen dat we naast hen genomineerd stonden, is een beloning. Toen De Tijd derde werd, durfden we stilletjes te denken dat er voor ons een tweede plaats was weggelegd. We gingen ervan uit dat het in Wallonië minder leeft en zagen RTBF (die ook genomineerd was) minder als een bedreiging. Van UNIZO konden we het niet goed inschatten. Ze hebben veel medewerkers en een groot netwerk. Mega fier in elk geval dat we gesandwicht zitten tussen De Tijd.”
Céline Malyster, Walhalla Branding
De prestatie is des te imposanter als je weet dat dit de eerste keer was dat het team van Walhalla de volledige productie van de podcast voor zijn rekening nam. Ze werkten hem uit van research, techniek en montage tot hosting.
Naast het zilver in de categorie ‘News & Politics’ ging Walhalla ook naar huis met het zilver in de categorie ‘Non-Profit.’
Podcasts als booming medium
Podcasts bestaan al lang maar nemen de laatste jaren weer enorm aan populariteit toe. “Welcome to the AA,” “De Volksjury,” tot podcasts van radiozenders zoals “22 Minuten Stomme Vragen” of wat dacht je van alle podcasts rond de verkiezingen momenteel? We verslinden allemaal massaal de afleveringen alsof het spraakberichten van onze vrienden zijn. Volgens Malyster komt dit omdat mensen snakken naar eerlijke verhalen in de snelle wereld van content en social media.
“Mensen zoeken naar eerlijke verhalen. We hebben het gehad met picture perfect en fake. Waar social media een fast consuming kanaal is, brengt een podcast rust en kan het door de langere tijdsduur meer in de diepte gaan. Je voelt dat mensen zelf op zoek gaan naar hun eigen waarheid en daarvoor niet langer enkel naar de traditionele media kijken.”
Céline Malyster, Walhalla Branding
Voor ondernemers is een podcast ook vaak een manier om publiek te trekken dat ze anders niet zouden bereiken. We zien veel reclamebureaus die bijvoorbeeld podcasts maken over de reclamewereld of met tips over het ondernemen. Malyster raadt alvast iedereen aan om de sprong te wagen als ze zelf een idee hebben voor een podcast.
“Begin er gewoon aan. Net omdat het traag groeit, is er weinig risico aan verbonden om low key te lanceren, bij te sturen en dan te boosten. Keep it real. Zoek een goede ‘haak’, een invalshoek en weet voor welke doelgroep je je podcast maakt. Als je mikt op ‘iedereen,’ dan boei je uiteindelijk niemand.”
Céline Malyster, Walhalla Branding
Walhalla heeft momenteel geen eigen podcast. Toch was Malyster vorig jaar nog de host van het eerste Haspengouwse podcastfestival. Hier nam ze zelf een aflevering op genaamd “Van lokaal tot legendarisch,” een podcast waarin een jonge lokale ondernemer naast een al gevestigde ondernemer werd gezet.
“De aflevering ‘Van lokaal tot legendarisch’ vorig jaar deed het goed, veel fijne commentaren. Misschien is het wel tijd om die draad op te pikken. En ik broed momenteel op een ander idee waar ik nog niet al te veel over kan vertellen. Dus… blijf me volgen en dan ontdek je het wel.”
Céline Malyster, Walhalla Branding