Truiense handelaars zetten elkaar ‘in de cadeautjes’ voor 15 jaar Trud’Or vzw

De Truiense middenstandsvereniging Trud’Or vzw met merknaam “Shop & The City Sint-Truiden” is bekend voor zijn unieke samenhang van Horeca, Handel & Markt in Limburg en ver daarbuiten. Ze vieren hun 15-jarig bestaan en blikken terug op de werking.

Op 15 jaar tijd werden zo’n 600 superprijzen gewonnen door de verschillende acties van Trud’Or/Shop & the City Sint-Truiden. Bij de start van de vzw werden verschillende projecten opgezet om de lokale handel te steunen. Bij de eerste grote actie konden shoppers elke maand een auto of fiets winnen. Deze actie werd een groot succes. Maar Shop & the City bleef niet bij deze actie. Zo werden ook de Ladies City Day en de Men City Day in leven geroepen. Hoogdagen voor de Truiense handel waar het shoppen en beleving centraal staat.

“We merken dat de Truiense shopper en bezoeker onze inspanningen steeds
apprecieert en ook het aantal aangesloten handelaars van buiten het stadscentrum kent elk jaar een
stijging. Momenteel zijn we met meer dan 280 aangesloten handelaars en gemiddeld 40.000 scans
per maand. Net daarom willen we ervoor zorgen dat er meer gewonnen wordt bij onze handelaars
en meerdere loyale shoppers beloond worden. Als middenstandsvereniging voorzien we maandelijks
een budget van €2500 om extra shopbudget te verdelen onder loyale shoppers. De voorbije 2 jaren
kenden we al meer dan 400 winnaars van deze nieuwe scanactie. Het is met dergelijke kleinere appreciaties dat je verder aan een loyaal verhaal breit.”

Philip Bronckaerts, voorzitter Trud’Or

Op 18 september organiseert Shop & the City zijn herfstopendeur. De koopzondagen worden steeds op een originele manier ingekleed zodat shoppers ook langer in de stad blijven hangen. Bij de herfstopendeur wordt de koopzondag gekoppeld aan het evenement Haspengouw Culinair.
Shop & the City gaat ook met zijn tijd mee en kijkt naar duurzame alternatieven voor hun evenementen. Voor de feestelijkheden rond kerst ging het team van de organisatie al op zoek naar groene oplossingen voor oa de schaatsbaan. Deze was vorig jaar een groot succes en bracht de ultieme kerstsfeer naar onze stad.
Maar kijkt ook op andere vlakken naar de toekomst. Zo wil de organisatie bekijken hoe ze shoppers in Sint-Truiden kunnen compenseren voor hun parkeerkost wanneer ze de lokale handel en horeca steunen. Op deze manier kan je shopping budget echt naar het shoppen gaan.

“De vele investeringen die er de laatste jaren gebeurd zijn om onze stad nóg gezelliger en
toegankelijker te maken, hebben hun effect niet gemist. Kijk maar naar onze mooie Grote Markt. Ook
kleinere fatsoeneringen hebben ervoor gezorgd dat we terecht fier mogen zijn op Sint-Truiden. We
hebben een uniek horeca aanbod, met sinds kort zelfs ons eerste sterrenrestaurant op Truiens
grondgebied, gezellige boetiekjes en een wekelijkse Haspengouw Markt waar menig van buiten Sint- Truiden naartoe komen. En natuurlijk stopt het hier niet mee. We kijken er enorm naar uit om het Shop & The City verhaal te koppelen aan het parkeerbeleid. Bezoekers aan
onze stad, die effectief spenderen, verdienen op die manier hun parkeerkost terug. Uiteraard zal dit
het aantal bezoekers stimuleren om massaal naar Sint-Truiden af te zakken
.”

Hilde Vautmans, schepen middenstand en handel

(Pakjestijd) voor en door handelaars


Shop & the City staat of valt met een goede samenwerking tussen de handel en horeca en hun organisatie. Het werkingsbudget van de organisatie komt immers voor het grootste deel van de Truiense middenstand. Zij leveren jaarlijks hun bijdrage waarna Stad Sint-Truiden dit bedrag matcht.
Om samen het 15-jarig bestaan van de organisatie te vieren werd de Truiense handel en horeca samengebracht in Huis Germeys, het nieuwe kantoor van Shop & the City. De middenstand bracht voor elkaar cadeautjes mee in de vorm van cadeaubonnen.

“Het is de bedoeling dat we minstens één keer per jaar dergelijke handelaarsbijeenkomst op poten
zetten om elkaar te blijven versterken. Vele handelaars zien elkaar niet vaak en dan is het wel
opportuun om een soort netwerkkader te organiseren waarbij dit voor hen georganiseerd wordt. En
hoe leer je elkaars business nu écht kennen? Door het effectief te beleven! Het is daarom dat we het leuke idee hadden om waardebonnen van de handelaars in een grote pot te gooien en dat na afloop elke handelaar naar huis keert met een waardebon van een collega. Zo benadrukken we de samenhang en bezorgen we elke handelaar een leuk cadeau van,
wie weet, uit eigen straat.”

Hilde Vautmans, schepen van handel en middenstand

Pascal Vossius als bedenker van de Shop & the City-kaart, voorzitter Philip Bronckaerts alsook schepenen en burgemeester werden in de bloemetjes gezet voor het 15-jarig bestaan.