United Colors of Zoer: Populaire Haspengouwse Gin breidt assortiment uit!

Zoer gin breidt zijn assortiment uit. En dat kunnen we morgen gaan proeven op de streekproductenmarkt.

Wat begon als een bezigheid tijdens de eerste lockdown groeide al snel uit tot een van de meest succesvolle en populaire gins van Haspengouw. Eduard Vangrootloon en Carl Nijssens, beiden bekend van ZOZ Reclame, lanceerden eind augustus 2020 de eerste Belgische smoelentrekkersgin. Het project kende onmiddellijk groot succes. Zoer wordt bij verschillende Truiense handelaars verkocht en heeft zelfs zijn weg gevonden tot in Mechelen en de kuststreek.

Extra smaken voor fijnproevers

Om het succes van Zoer te ondersteunen namen Nijssens en Vangrootloon een commercieel manager onder de arm en werkten ze samen met PXL-studenten. Uit dit onderzoek kwamen heel wat interessante inzichten. Onder andere over de zoerdrinker zelf.


“Marktonderzoek wees uit dat onze ‘Zoer-lovers’ echte fijnproevers zijn met een voorliefde voor intense smaken. De zoet-zuur verhouding slaat aan en de vraag naar nieuwe smaken groeide. Daarom hebben we beslist om twee iets minder bekende smoelentrekkersnoepjes van onder het stof te halen en er een gin mee te maken. Vanzelfsprekend werd het recept extra op smaak gebracht met specifieke kruiden en fruittoetsen. De keuze viel op een paarse versie ‘the purlple one’ met violetsmaak en op een gele versie ‘the yellow one’ met citoensmaak.”

Eduard Vangrootloon en Carl Nijssens

De twee nieuwe smaken slaan de bal zeker niet mis. Wanneer je ‘The Yellow One’ (Den gele) opentrekt komt er onmiddellijk een warme kruidige geur op je af. Het is pas bij het proeven dat de citrussmaak volledig tot zijn recht komt. Eens deze is gemengd met een tonic naar keuze en een citroen smoelentrekker uiteraard, kunnen we hem het beste beschrijven als een frisse zomerse limoncello.

‘The Purple One’ (De Mauve) werd gemaakt op basis van een violetsmaak. Onze redactie dacht maar aan één ding toen we de gin proefden: Neuzekes! De violetsmaak gaat mooi gepaard met een zoete toets die doet denken aan de typische snoepjes de neusjes. Een ideale gin voor de liefhebbers van zoete drankjes.


Nog steeds steun voor de smoelentrekkers van de zorg

Zoergin had van in het begin al een nauwe band met de smoelentrekkers van de zorg, de Mediclowns. Zij beloofden steeds een deel van hun opbrengst aan deze organisatie uit de zorg te schenken. Zoer werd opgericht ten tijden van de coronacrisis. Een periode waarin iedereen in de zorg het hard kreeg te verduren.
Ook bij de verkoop van deze nieuwe versies blijven de Mediclowns het goede doel.

“Omdat we een hart hebben voor de zorg, een positieve boodschap willen uitdragen en omdat we ook  ethisch willen ondernemen blijven we een deel van de opbrengst van elke kleur fles aan de Mediclowns  schenken.”

Carl Nijssens en Eduard Vangrootloon

Informatie

Wil je de nieuwe smaken van Zoer zelf ervaren? Dat kan! Morgen stellen zij exclusief hun nieuwe gins voor op de Truiense streekproductenmarkt/Fruitmarkt. Deze gaat door op de Groenmarkt in Sint-Truiden van 13u tot 17u. Je zal er de smaken gratis kunnen degusteren.
Exclusief voor de streekproductenmarkt zal er een proefbox met de 3 kleine flesjes in de verschillende kleuren en smaken te koop worden aangeboden aan 29,90 euro.
De grote flessen ZOER Gin van 70 cl. ‘the yellow one’ Lemon en ‘the purple one’ Violet zullen pas
beschikbaar zijn vanaf 6 oktober voor groothandel, horeca en op de webshop van Zoer. Er kunnen wel al online
pre-orders geplaatst worden vanaf zondag 26 september.
De roze versie ‘the original’ is natuurlijk wel al geruime tijd beschikbaar.