Vanaf 1 september betaalparking aan Lago Sportpark en Gazo

Vanaf 1 september zullen de parkings aan het Sportpark Haspengouw en de Gazo-site betalend worden. Dat werd op 22 augustus bekend gemaakt door vertegenwoordigers van Trupark en het Truiense stadsbestuur. Bovendien komen er 180 gratis parkeerplaatsen en zet Trupark volop in op slimparkeren.

Al bijna 2 jaar is bekend dat de parking aan het Sportpark Haspengouw betalend zal worden. Wanneer dit in voegen zou treden was lang onduidelijk omdat de infrastructuur en het digitale systeem nog niet op punt stonden. Nu komt er duidelijkheid: de parking Sportpark en de parking van de Gazo worden beiden betalend vanaf 1 september.
Het betalend maken van deze parkeerplaatsen maakt deel uit van een grotere strategische visie van het autonoom gemeentebedrijf Trupark om van Sint-Truiden een groenere, autoluwe stad te maken waar langparkeerders op straat naar de ondergrondse parkings worden geleid.

Betaalbaar parkeren en parkeerzekerheid

Het parkeerbeleid van Trupark focust zich op de drie parkings die het Truiense stadsbestuur momenteel in eigen handen heeft. Namelijk Sportpark Haspengouw, Gazo en de ondergrondse centrumparking (vanaf 2023). Vanaf juni 2023 komt daar ook het straatparkeren bij. Buiten de Shop & Go-plaatsen is het parkeren in de Truiense straten momenteel nog in handen van Indigo. Ook de centrumparking zal dan volledig in handen zijn van Trupark en dus het stadsbestuur.

Door de parkings in eigen beheer te nemen, wil het stadsbestuur via Trupark betaalbaar parkeren en parkeerzekerheid introduceren. Bezoekers aan Sint-Truiden moeten zoveel mogelijk worden aangemoedigd om in een van de ondergrondse parkeerplaatsen te gaan staan. Door een streng beleid voor straatparking wil het bestuur ook zorgen voor parkeerzekerheid voor bewoners van Sint-Truiden (die bijvoorbeeld een bewonerskaart hebben) maar ook voor sporters die LAGO bezoeken.

“De zone rond het LAGO Bloesembad mist momenteel haar doel. Omdat er mensen parkeren die eigenlijk niet ter plaatse moeten zijn, zoeken sporters vaak vruchteloos naar een plekje. Daarom wordt parkeren hier betalend vanaf donderdag 1 september 2022. Sporters parkeren de eerste twee uur gratis.”

Serge Gumienny, directielid Trupark

De ondergrondse parking van de Gazo wordt voor Trupark niet alleen een belangrijke parking voor bewoners en ouders die hun kinderen naar school, Huis van het Kind etc brengen,… Bezoekers aan onze stad worden ook aangemoedigd om zoveel deze parking te gebruiken.

“Daarom hanteren we de laagste prijs van heel Limburg. Het eerste uur parkeer je gratis, daarna betaal je slechts 1 euro of zelfs minder per uur. Mensen die in de buurt wonen en werken, kunnen ook een voordelig parkeerabonnement nemen. Bovendien parkeer je in Gazo gevoelig goedkoper dan op de bovengrondse plaatsen in het stadscentrum.”

Jo François, directielid Trupark

Voor de duidelijkheid: bewoners van van de Gazo-site kunnen een voordeliger abonnement nemen op de parking. Voor de rest van de Truienaren geldt hetzelfde tarief als voor bezoekers aan onze stad. Er bestaat geen mogelijkheid tot een 10-beurtenkaart zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij parkings van NMBS.

In 2023 worden bovendien de mogelijkheden bekeken om het Europaplein volledig opnieuw in te richten. Dit met parkeermogelijkheden en de fietsring in het achterhoofd.

Frictieloze parking en infoborden

Om chauffeurs de weg naar de centrumparkings te tonen, schakelt de hoofdstad van Haspengouw ook parkeertechnologie in. Zo zal digitale bewegwijzering in het najaar automobilisten vanaf de gewestwegen naar de beschikbare rand- en centrumparkings (Stayen, Gazo, Centrum en Veemarkt) leiden. Via dit systeem zie je in realtime hoeveel vrije plaatsen er nog zijn. Daarnaast pakt Trupark uit met een technologische primeur: Gazo en Sportpark worden de eerste frictieloze parkings van België.

“Frictieloos parkeren betekent dat er geen slagboom staat. Dankzij nummerplaatherkenning rij je vlot binnen en buiten. Vooraleer je vertrekt, betaal je met je bankkaart – niet cash – aan de betaalautomaat. Deze werkt papierloos, dus op een ticketje hoef je ook niet te wachten of je betaalt digitaal via de 4411-app.”

Veerle Heeren, burgemeester bevoegd voor mobiliteit

Het frictieloos parkeren is een knap staaltje slimme, innovatieve en digitale samenwerking tussen Trupark en de firma’s In Touch dat de mobiliteitssoftware implementeert), Be-Mobile (dat verantwoordelijk is voor de 4411-betaalapp) en Flowbird (dat instaat voor betaalautomaten).
Belangrijk om te weten is dat de parking aan het Sportpark niet zichtbaar zal zijn. Trupark wil dat deze parking vooral zal gebruikt worden door sporters van de site.

Gratis parkeerplaatsen aan de stadsrand en Veemarkt

Aan de rand van onze stad wordt een gratis parking voorzien voor zo’n 180 wagens. De Veemarkt krijgt een groene invulling gezien deze onthard wordt. Door deze plannen zal er dus geen parkeertoren komen op deze plaats. Wel wordt er ruimte gemaakt voor laadpalen.

“Parking Veemarkt zal in de toekomst groen kleuren. Op die manier versmelten het Speelhof en het stadspark, twee groene longen van onze stad, met elkaar. Omdat almaar meer mensen met een elektrische wagen rijden, voorzien we ook 25 laadpalen.”

Veerle Heeren, burgemeester en bevoegd voor mobiliteit en Trupark

Het gratis parkeeraanbod groeit in de toekomst verder, met de aanleg van parking Stadsrand. Deze nieuwe parking ligt aan de zijkant van de N722 (Hasseltsesteenweg). De zone rechts van de rijbaan tussen het kruispunt tegenover woonzorgcentrum het Meiland en het kruispunt aan de brandweer wordt een gratis parkeerzone voor 180 wagens.
Er zijn plannen om ook op andere locaties zulke stadsrandparkings te plaatsen. Naar de toekomst toe wil Trupark in samenwerking met het stadsbestuur ook kijken naar mogelijkheden rond deelfietsen, -auto’s en -steps om de pendel tussen deze parkings, de deelgemeenten, Hop-In punten en het treinstation te vergemakkelijken.

© Sintruin begot De betaalparkings gaan in vanaf 1 september. Sint-Truiden zal een flyercampagne houden waarbij folders met de tarieven van de parkings worden bedeeld aan de bewoners.

Bewoners en sporters reageren teleurgesteld

Onze redactie ging in gesprek met enkele bewoners rond de Gazo-site alsook Truienaren die geregeld voor hun werk pendelen. Zij reageren teleurgesteld op de plannen.

“Ik pendel voor mijn werk gemiddeld 2 keer per week naar Brussel. Als de NMBS dezelfde tarieven in Sint-Truiden gaat gebruiken als in Hasselt kan ik voor een dikke 54 euro per maand een 10-beurtenkaart kopen waarmee ik meer dan een maand toekom qua parking. Dat is goedkoper dan als ik 50 euro per maand moet betalen voor een parking bij de Gazo die ik niet elke dag gebruik.”

Truiense pendelaar uit de deeldorpen, wenst anoniem te blijven

Ook inwoners van de straten rond het station reageren zenuwachtig op het nieuws van de betaalparking. Zij vrezen een overrompeling in hun straat. Bovendien begrijpen sommigen niet waarom zij geen korting krijgen bij abonnementen voor de Gazo-parking.

“Ik vind het goed dat de Stad zijn parkings in eigen beheer neemt. In Hasselt, waar ik werk, zijn de abonnementen veel duurder. Maar ik zie het wel gebeuren dat ik mijn bewonerskaart kan weggooien omdat mijn straat vol gaat staan. Een abonnement bij de Gazo leek me dan wel interessant. Dan staat de auto ook binnen. Maar ik snap niet waarom ik, die een straat verder woon, dan toch de volle pot zou moeten betalen?”

Truiense bewoner Molenstraat, wenst anoniem te blijven

Sportclubs boos

Onze redactie vroeg ook enkele trainers en sportclubs om een reactie. Ook zij wensten anoniem te blijven. Maar hun reacties waren alles behalve positief.

“Waarom blijft de parking aan de sporthal op de Veemarkt wel gratis en moeten wij extra betalen? Sommige clubs hebben geen keuze en moeten wel hier bij LAGO komen trainen. Een trainer die hier heel de avond lang les geeft gaat sowieso minstens 4 euro moeten betalen voor zijn of haar parking. Dat lijkt niet veel. Maar als je alle training per maand optelt kom je toch aan een redelijk bedrag.

Truiense trainer, wenste anoniem te blijven

Reacties van andere sporters liggen in dezelfde lijn. Mensen die fitnessen of zwemmen reageren over het algemeen tevreden op het feit dat ze 2 uur gratis kunnen parkeren. Buurtbewoners reageren dan weer misnoegd omdat zij een parkeergelegenheid verliezen. Een groep reageert alvast positief, jongeren aan de multifunctionele zone van Het Sportpark.

“We komen hier na school of ‘s avonds geregeld naartoe om te basketten maar dat mag dan niet omdat het hier vol met auto’s staat.”

Jonge basketter, anoniem wegens minderjarig


Onze redactie vroeg op de persvoorstelling aan directielid Trupark Bert Stippelmans om een reactie. Hij reageerde als volgt:

“We hanteren voor iedereen bij LAGO hetzelfde tarief. We hopen dat sportclubs creatief omgaan met de vragen van hun trainers en monitoren. Als ik naar mijn eigen club kijk hebben wij ervoor gekozen om de parkingkosten van de trainers te dragen. Voor evenementen hanteren we de regel dat deze steeds individueel worden bekeken door Trupark en het schepencollege.”

Bert Stippelmans, directielid Trupark

Wil je meer weten over de tarieven van de parkings in onze stad? Klik dan op deze link. Hier kan je de actuele tarieven vinden.