127.975 euro btw-boete voor het Truiense stadsbestuur. N-VA bijt van zich af

Stad Sint-Truiden moet een btw-boete van 127.975 euro. Voldoende voor Vooruit Sint-Truiden om wederom de financiën van Sint-Truiden te veroordelen. Al bijt N-VA dit keer terug.

Op de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) Agost (25/5) werd het jaarverslag van 2021 voorgelegd. Tijdens deze voorstelling merkte oppositiepartij Vooruit op dat naar aanleiding van een btw-controle een boete van € 127.975 werd opgelegd aan het gemeentebedrijf.
Bij de bouw van de Gazometerparking werd € 1.280.000 btw niet betaald. In principe is dit toegestaan zolang na de openstelling van de parkeerplaats, de gebruikers wel btw betalen. Doordat de parking lang niet betalend was, legde de belastinginspectie Agost eind 2021 een boete van € 256.000 op.
Momenteel wordt de Gazo- parking uitgebaat door de AGB TruPark en werd de boete door de belastinginspectie herleid tot een bedrag van 127.975 euro.

Zonder wrijving geen glans

Vooruit en enkele politieke blogs waren al snel om het stadsbestuur te wijzen op hun fouten. Opvallend was dat schepen Jo François bij naam werd vernoemd. Wat vreemd is volgens N-VA omdat zij naar eigen zeggen geen deel uitmaakten van de meerderheid toen het dossier van de GAZO werd goedgekeurd. N-VA voerde toen zelf ook oppositie tegen het dossier.
De reactie van eerste schepen Jelle Engelbosch in HBVL is dan ook niet vreemd. Hij zegt het beu te zijn dat N-VA steeds de hete kastanjes uit het vuur moet halen rond beslissingen die werden genomen voor hun toetreding tot de meerderheid. De coalitie staat volgens hem echter wel nog sterk. Ze kijken met fierheid op de projecten die ze samen hebben gerealiseerd.

“We zijn een ondernemende bestuursploeg en pakken samen dingen aan die decennialang zijn verwaarloosd. Ik ben het kotsbeu dat vergissingen of onpopulaire beslissingen uit het verleden continu in de nek van N-VA worden geduwd. Maar in elk huishouden zit er wel eens een haar in de boter. Zonder wrijving immers geen glans. We staan allemaal nog volledig achter ons gezamenlijk project.

Jelle Engelbosch, eerste schepen