We kennen Truienaar Yves Caspar als deel van het onafscheidelijke duo dat hij vormt met Gunter Reniers. Samen brengen ze al jaren unieke toneelstukken naar Sint-Truiden in theaterzaal de Roxy. Als schrijver bracht Caspar ons al verschillende sterke stukken. Wij gingen met hem in gesprek over zijn werk.
Goed nieuws bij Theater de Roxy. Het stuk ‘De Schoonste Dag,’ van Yves Caspar is het meest uitgeleende stuk van Open Doek van 2023. Open Doek is een organisatie die amateurtoneelgezelschappen ondersteunt en promoot. Zo onderhouden ze bijvoorbeeld een bibliotheek aan toneelstukken waar gezelschappen door kunnen bladeren en ook stukken kunnen uitlenen om producties op poten te zetten.
Open Doek stelt elk jaar een lijst voor met hun meest uitgeleende stukken. Op nummer één voor 2023 is het stuk ‘De Schoonste Dag’ te vinden. Wij gingen met de schrijver in gesprek
Sintruin Begot: Je stuk ‘De Schoonste Dag,’ staat op 1 in de lijst van Open Doek van van meest uitgeleende stukken van 2023. Hoe voelt dat voor jou als auteur om zoveel interesse te zien voor je stuk?
Yves Caspar: “Wel, elk toneelgezelschap gaat jaarlijks op zoek naar één of meerdere stukken om te spelen. Om het juiste stuk te vinden, worden er door een aantal leden van het gezelschap toneelteksten gelezen. Die mensen bekijken dan of het een goed verhaal is, of het grappig, spannend, ontroerend… genoeg is, of de bezetting (aantal mannelijke en vrouwelijke acteurs) klopt voor hun gezelschap, enzoverder. En zo kiezen zij welk stuk er zal worden opgevoerd.
De toneelgezelschappen kunnen op verschillende manieren teksten aanvragen om te lezen. Er zijn er veel die dat rechtstreeks bij mij doen, maar het kan o.a. ook via Open Doek, de overkoepelende organisatie voor amateurtoneel in Vlaanderen. Die lijst van Open Doek is dus een goede graadmeter om te zien hoe groot de interesse is in een toneeltekst.
Maar lezen is één ding, gespeeld worden een ander. Een stuk kan veel gelezen worden, maar als gezelschappen het maar niks vinden, wordt het niet gespeeld.
Daarom ben ik vooral blij dat mijn stukken het voorbije anderhalf jaar door meer dan 70 gezelschappen in Vlaanderen zijn opgevoerd. En dat is voor mij natuurlijk wat écht telt.“
Op anderhalf jaar tijd waagden 70 gezelschappen zich aan de stukken van Caspar. Uiteraard worden ze in Limburg gebracht maar zijn stukken worden volgens Caspar vooral gebracht in Antwerpen en Oost-Vlaanderen. Antwerpen is natuurlijk een mekka voor toneel en toneelhuizen.
Enkele weken geleden speelde er op tien verschillende plaatsen tegelijk een van mijn stukken. Van Bredene tot Halen. Dat idee gaf heel veel voldoening.
Yves Caspar
De Roxy
Caspar schrijft niet alleen stukken maar kan deze ook zelf tot leven brengen in theater De Roxy, het onafhankelijke cultuurhuis in Sint-Truiden waar hij samen met zijn partner Gunter Reniers niet alleen lokale (amateur) spelers op de planken brengt maar ook bekende acteurs die je ook aan de slag kunt zien op de Vlaamse TV. Het feit dat De Roxy de stukken van Caspar met veel succes brengt, zorgt natuurlijk voor een drempel bij andere Truiense groepen om een stuk van hem te brengen. Toch staat Yves Caspar open voor verschillende interpretaties van zijn stukken.
YC: “Alle stukken die ik schrijf gaan in première in De Roxy in Sint-Truiden. Ze trekken daar bijna 3.000 toeschouwers. Die mensen komen natuurlijk niet alleen uit Sint-Truiden, maar ook uit de omliggende gemeenten. Ik begrijp dus wel dat andere gezelschappen in de buurt die stukken liever niet meteen spelen.
Ze willen de mensen geen twee keer op korte tijd hetzelfde stuk voorschotelen. Voor de regio Sint-Truiden zullen mijn teksten dus misschien nog een paar jaar “in de frigo” blijven steken. Vorig jaar speelden de Gezellen van Vliebergh uit Zoutleeuw de kerstkomedie ‘Jezus, Maria, Jozef’, een stuk dat ik 12 jaar geleden schreef en dat wij dit jaar hernomen hebben in De Roxy. En in Hoepertingen werd onlangs ‘Eén is geen’ gespeeld. Het kan dus wel.”
SB: Is er een bepaald stuk waarvan je denkt: Hier zou ik graag een nieuwe interpretatie van willen zien?
YC: “‘Edith,’ het legendarische verhaal van Edith Piaf. Dit stuk werd nog nooit gespeeld door een ander gezelschap dan het onze. Waarschijnlijk omdat het niet evident is om een geschikte hoofdrolspeelster te vinden, maar ook omdat er nog tal van andere toneelstukken over het leven van Piaf bestaan. Voor ons heeft de voorstelling ‘Edith’ echter heel veel in beweging gezet. Ik zou zelfs durven zeggen dat het succes ervan een aanzet is geweest om te starten met De Roxy.”
Herkenbaarheid en menselijkheid
De stukken van Yves Caspar zijn opvallend in het feit dat de situaties die hij beschrijft enorm herkenbaar zijn maar nooit bombastisch. De personages zijn soms uitvergroot maar nooit te absurd. In zijn stuk ‘De Lijst Lenaerts,’ volgen we het verhaal van een doorsnee Truienaar, gelukkig getrouwd maar malcontent met de gang van zaken in de Truiense politiek. Samen met enkele opvallende gelijkgestemde zielen vormt hij een eigen lokale lijst. Doorheen het verhaal wordt niet alleen de draak gestoken met de politieke wereld en het campagne voeren maar komt de complexiteit van intermenselijke relaties naar boven, steeds natuurlijk op een ludieke manier. Dit zien we ook in het stuk ‘De Schoonste Dag,’ dat het meest uitgeleende stuk is van Open Doek. Hierin volgen we een koppel dat geconfronteerd wordt met een huwelijk in de familie. De situaties die hierop volgen brengt het koppel dichter bij elkaar.
YC: “Herkenbaarheid is belangrijk in toneelstukken. Zeker in komedies moet het publiek zichzelf of anderen kunnen herkennen in de personages of in de situaties.
Verder probeer ik altijd een boodschap in mijn stukken te steken. Zonder belerend te willen zijn. Als de mensen een avond goed hebben gelachen, maar toch nog iets hebben om – al is het maar heel even – over na te denken, dan ben ik in mijn opzet geslaagd.”
Camping/Hilton
Herkenbaarheid is ook zeker een woord om het volgende stuk van Yves Caspar te beschrijven. In maart 2024 kan je in De Roxy terecht voor het nieuwe stuk ‘Camping/ Hilton‘. Deze keer schreef Caspar geen pure komedie maar wel een tragikomedie met 6 ijzersterke actrices van Truiense bodem. Wij geven jullie alvast een korte samenvatting:
Joanna en Chantal zitten op een camping aan het Comomeer in Italië. Joanna voelt er zich als een vis in het water. Chantal niet. Die vindt kamperen maar niets. Veel te warm, geen comfort, te veel muggen en het ergste van al… de wijn is niet koud. En toch is ze met Joanna mee naar hier gekomen. De vrouwen zijn namelijk niet zomaar op plezierreis.
Ze hebben een belangrijke missie…
Christiane, een gepensioneerde regentes Nederlands, is hen achterna gereisd. Met Ryanair, dus ze is niet al te goed gezind wanneer ze arriveert. Maar ze vond dat ze erbij moest zijn…
Wat verderop, aan een kleine bungalow, zit Jeanine foto’s te bekijken en brieven van vroeger te lezen. Wat moet ze anders doen, nu de rest van haar familie niet meer meekomt naar de camping? Na dit weekend komt ze ook niet meer. Ze is hier nog een laatste keer, want ze moet nog één ding doen…
En dan is er nog Lena. Een Vlaamse die jaren geleden op deze camping verzeild is geraakt en er nu nog altijd werkt als animatrice. Lena organiseert tombola’s, karaokeavonden, aquagym.
Kortom, ze zorgt voor zorgenloze zomers vol plezier. Maar dat is niet altijd zo geweest…
Vijf vrouwen, één camping, één hotel en een groot geheim.
Meer informatie over het stuk en tickets kan je vinden via deze link.