Het volledige centrum van Sint-Truiden, welliswaar binnen de vesten, wordt autovrij. Dat maakte de stad zelf bekend in hun stadsmagazine. In het centrum was al een maximale snelheid van 30 km/u van kracht. Daar komt nu dus bij dat fietsers niet meer mogen worden ingehaald.
Sint-Truiden voert een fietszone in binnen de stadsvesten. Hoewel er al een snelheidslimiet van 30 km/u geldt, vindt het stadsbestuur dat dit niet volstaat om fietsers voldoende bescherming te bieden. Vooral in drukke straten zoals de Stapelstraat en de Luikerstraat ontstaan er vaak gevaarlijke situaties, omdat automobilisten fietsers onvoldoende ruimte geven bij het voorbijrijden. “Het verkeer in het centrum is niet altijd in balans. Fietsers voelen zich onveilig. Door te kiezen voor een fietszone creëren we duidelijkheid en geven we hen de ruimte die ze nodig hebben,” zegt burgemeester Ludwig Vandenhove (Vooruit).
Niet inhalen
In een fietszone mogen auto’s geen fietsers meer inhalen. In eenrichtingsstraten mogen fietsers zich ook in het midden van de rijbaan begeven. Deze nieuwe regels zullen gelden voor alle straten binnen de vesten waar al een zone 30 van kracht is. Aan de toegangswegen van het centrum – zoals de Stapelstraat, Luikerstraat en Diesterstraat – komen duidelijke borden die het begin en einde van de fietszone aangeven.
Voor autobestuurders verandert er op papier weinig, aangezien de snelheidslimiet niet wijzigt. “Maar we rekenen op het gezond verstand van iedereen om de verkeersregels correct toe te passen,” aldus Vandenhove. Wanneer de maatregelen precies van kracht worden, is nog niet bekend. Wie zich niet aan de regels houdt, riskeert een boete van 68,42 euro.
Andere maatregelen voor fietsers
Ook enkele eenrichtingsstraten buiten het centrum, vooral in de buurt van scholen, vallen onder de nieuwe regeling. De lokale fietsersbond reageert tevreden en spreekt van een stap vooruit in de verkeersveiligheid.
Ondertussen gaan de werken aan de Truiense fietsring verder. Die krijgt een aparte status, maar moet – net als de fietszone – de positie van de zwakke weggebruiker versterken. Fietsers die zich op de ring bevinden, hebben voorrang op kruisend verkeer, wat onder meer met haaientanden en verkeersborden aangeduid wordt. De laatste fase van dit project is momenteel volop in uitvoering.