College van burgemeester en schepenen in spoed bijeen na rapport Audit Vlaanderen

Het Truiens stadsbestuur kwam vandaag met spoed bijeen nadat de inhoud van het Rapport van Audit Vlaanderen over de lening aan oud-burgemeester Jef Cleeren bekend werd. Het bestuur zal nu op korte termijn stappen ondernemen om de aanbevelingen van Audit Vlaanderen door te voeren.

Deze week raakte details bekend uit het recentste rapport van Audit Vlaanderen over de werking van Sint-Truiden. In het onderzoek werden de omstandigheden nagegaan van twee leningen die in 2017 en 2020 werden gegeven aan oud-burgemeester Jef Cleeren door Stad Sint-Truiden.

Oude bankkaart

In het rapport wordt aangetoond dat de financieel directeur Luc Vandijck, samen met zijn plaatsvervanger een akkoord afsloten met Cleeren in 2017. Voor de ondertekening van het akkoord werd een bankkaart gebruikt die eigenlijk al vernietigd had moeten worden. De kaart stond namelijk op naam van een ambtenaar die in 2015 optrad als plaatsvervanger van de algemeen directeur. Deze persoon had op dat moment geen handtekeningsbevoegdheid meer en had de kaart al ingeleverd. Maar de kaart bleef nog tot 2020 bewaard op de financiële dienst waar hij gebruikt werd voor verschillende transacties. De kaart werd uiteindelijk in 2020 ingeleverd. Al haalde Audit Vlaanderen wel aan dat door het bestaan van de kaart en de aankopen erdoor er problemen werden blootgelegd in verband met onkostennota’s.

Het geld voor de lening van Cleeren werd op een verdoken manier aan hem gestort. Dit gebeurde via transacties op minder bekende investeringsrekeningen en met aangepaste informatie.
Voor de plaatsvervanger van de financieel directeur zal nu ook een onderzoek worden opgezet alsook een tuchtcommissie. De ambtenaar wordt niet preventief geschorst zoals Vandijck.
Insiders zeggen dat de werknemer in kwestie vreesde voor zijn job en daarom klakkeloos uitvoerde wat de directeur hem opdroeg.

Spoedzitting schepencollege

Op woensdag 31 mei stuurde het Truiense schepencollege een communicatie uit over het rapport van Audit Vlaanderen. Zij beslisten dat er op korte termijn een besloten gemeenteraadszitting zal komen om het onderzoek verder te bespreken in aanwezigheid van auditors van Audit Vlaanderen.
Zij beloven ook dat de nodige onderzoeken en tuchtprocedures zullen worden opgestart en binnen Team Financiën er een duidelijkere afbakening van de taken zal komen. Het schepencollege wil ook zo snel mogelijk aan de slag gaan met de aanbevelingen van Audit Vlaanderen.

“Met deze maatregelen beoogt het college van burgemeester en schepenen een correct verloop van de procedures en wil het de continuïteit van de werking van de organisatie garanderen.”

Communicatie Truiens schepencollege

Onze redactie vroeg aan verschillende leden van het college een reactie maar ontving geen antwoord.

Het schepencollege zal zich in de verdere onderzoeken en tuchtprocedures laten bijstaan door een raadspersoon.
Audit Vlaanderen meent dat er mogelijke misdrijven zijn gepleegd. Daarom hebben de Dienst voor de Bestrijding van Corruptie (CDBC) op de hoogte gebracht van het rapport.

Lees hier ons eerste verslag over het rapport:

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, events en gezelligheid in Sint-Truiden? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de interessantste scoops!

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, events en gezelligheid in Sint-Truiden? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de interessantste scoops!