Momenteel biedt Droneport een tussenoplossing voor Stellantis en de Oostenrijkse logistieke firma Hödlmayer. De incubator laat de bedrijven toe om duizenden auto’s te stationeren die in overstock werden geproduceerd. Toekomstig burgemeester Ludwig Vandenhove ziet deze tijdelijke stockage niet zitten omdat deze volgens hem niet in lijn ligt met de functie die Droneport dient uit te voeren.
Droneport is de incubator in het Truiense Brustem waar verschillende bedrijven inzake dronetechnologie worden verzameld. De site biedt niet alleen ruimte voor bedrijven die rond drones werken maar voorziet ook testruimtes waar met drones kan gevlogen worden. In totaal beschikt Droneport over 30 hectaren grondgebied. Momenteel wordt een deel van deze ruimte gebruikt als tussenoplossing voor Stellantis en de Oostenrijkse logistieke firma Hödlmayer. De bedrijven zitten met een overstock aan wagens en hadden geen ruimte om deze te plaatsen. Droneport bood een oplossing waardoor momenteel de bedrijven tot 4000 auto’s op het terrein van Droneport kwijt kunnen.
Volgens Decaluwé (CEO Droneport) heeft de tijdelijke samenwerking met Stellantis nog een ander voordeel. Droneport beheert een uitgestrekt terrein waar op sommige plaatsen overlast is inzake sluikstorten en kleine criminaliteit. Door de site invulling te geven kan Droneport een antwoord bieden op deze problemen.
Vandenhove geen fan van de samenwerking
Toekomstig burgemeester Ludwig Vandenhove is alvast geen voorstander van de tijdelijke samenwerking tussen Droneport en Stellantis.
Het Truiense stadsbestuur is nog steeds aandeelhouder van Droneport maar verloor in mei 2023 een bestuurszetel nadat het ze geen kapitaalverhoging wenste door te voeren als aandeelhouders. De kapitaalverhoging moest dienen om een tegengewicht te bieden aan Brussels Airport Company, een nieuwe investeerder. Door het instappen van het bedrijf in Droneport dreigde Stad Sint-Truiden immers zijn blokkerende meerderheid te verliezen in de raad van bestuur. Iets wat strategisch belangrijk was indien het bestuur nog invloed wou uitoefenen op de richting die de incubator wou inslaan. De kapitaalverhoging kwam er echter niet waardoor het bestuur een zetel verloor in de raad van bestuur en het aandeel zakte naar 18%.
Voor een langere samenwerking met Stellantis om wagens te stockeren zou Droneport vergunningen moeten krijgen van Stad Sint-Truiden. Vandenhove liet al uitschijnen dat deze niet zouden komen.
Loodsen voor events en stockage
Begin augustus kwam Droneport al ter sprake nadat ze communiceerden dat hangar 66 en 55 niet langer beschikbaar waren voor evenementen. CEO van Droneport, Ward Decaluwé, meldde toen dat Droneport zich wil focussen op hun core business, carbon free mobility. Bovendien stelde de CEO dat de hangars onvoldoende in orde waren voor het gebruik van evenementen. Decaluwé wou het risico niet lopen dat in geval van een ongeluk zijn bedrijf de verantwoordelijkheid moest dragen.
Decaluwé zegt wel dat de ruimte naast de hangars wel beschikbaar blijft.
De Orde van de Commeduur, die hun praalwagens stockeerden in een van de hangaars, waren toen niet op de hoogte van de beslissing en hoopten op een snelle oplossing. Deze hebben ze recentelijke bij de opening van het carnavalsseizoen herhaald. De Orde, ook bekend als de Raad van 11, gaf tijdens de opening van het seizoen op 11 november enkele dromen mee die ze aan het (toekomstige) bestuur van Sint-Truiden vragen. Een daarvan is een loods waar zij hun wagens in kunnen stockeren.