Negatieve google reviews na aankondiging dragshow. Aanval gecoördineerd in online campagne

Na de aankondiging van de dragshow in de Minderbroederskerk werden de online kanalen van de organisatie bestookt met haatreviews. Het ging om een gecoördineerde aanval door Schild en Vrienden. Dat ontdekte VRT NWS.

Op 16 mei maakte horeca-ondernemer Steffen Heusdens bekend dat hij een dragshow ging laten doorgaan in de Minderbroederskerk van Sint-Truiden. De kerk is ontwijd en kan via Stad Sint-Truiden ingehuurd worden voor het organiseren van evenementen.
Na de aankondiging van het evenement kwamen er plots enorm veel negatieve en valse reviews binnen via google over de zaken van Heusdens. Vaak werd er 1 ster gegeven zonder commentaar, andere keren werden er lange valse verhalen verzonnen over een bezoek aan de zaak. Zo werd er gezegd dat er zand in het brood zat en in een andere review werd geschreven dat de wafels enorm slecht waren. Belangrijk: de zaak waar deze review onder verscheen was een waar geen wafels worden geserveerd.
Andere reviews deden geen moeite om een verhaal te verzinnen en meldde openlijk dat ze iets tegen dragqueens hadden.

Gecoördineerde aanval

Het waren journalisten Rien Emmery en Tim Verheyden die ontdekten dat via extreem rechtse profielen, verbonden aan Schild en Vrienden, er was opgeroepen om een zogenaamde raid. Dit is een gecoördineerde aanval van haatreacties via sociale media. (Bron VRT)

© Instagram story die opriep tot negatieve reviews

Ook op de instagramkanalen van de zaken van Heusdens kwamen er reacties binnen. Deze konden echter makkelijk verwijderd worden. De google recensies iets minder makkelijk. Google heeft strenge regels rond het weghalen van recensies. Logisch, want eerlijke recensies moeten mogelijk zijn om mensen een correct beeld te geven van de kwaliteit van een horecazaak. Anderzijds is het enorm moeilijk voor ondernemers om ronduit valse uitspraken over hun zaken tegen te gaan.
Verschillende mensen in de omgeving van Steffen Heusdens, alsook enkele collega’s uit het Truiense horecawezen, lieten als tegenreactie op de cyberaanval positieve recensies na en rapporteerden de valse comments.
Dit, alsook de vragen van journalisten aan Google, hebben ervoor gezorgd dat zij via hun Trust & Safety-team de reviews evalueerden en verwijderden. De originele scores van de zaken zijn hersteld.

Steun van Stad Sint-Truiden

Burgemeester Ingrid Kempeneers meldde zelf niet te weten van de online aanval op Heusdens, maar zij maakte wel duidelijk dat er in Sint-Truiden geen plaats is voor haat.

“Wij zijn een stad waar iedereen zich welkom en thuis moet voelen. Bovendien zijn we een evenementenstad waarbij we ruimte geven aan verschillende initiatieven. Hier is geen ruimte voor haat tegen transgenders, homo’s, mensen van de LGBTQ gemeenschap, mensen met een andere afkomst of om het even wie, zeker vandaag niet op de internationale dag tegen homofobie en transfobie, maar ook niet de andere dagen.”

Ingrid Kempeneers, burgemeester Sint-Truiden

Stad Sint-Truiden neemt diversiteit en holebi-rechten zeer serieus. Voor Pride Week vorig jaar lieten ze verschillende medewerkers van Stad Sint-Truiden een wall of love ondertekenen op de Groenmarkt. (Lees er meer over hier.)
In 2019 ondertekende het lokaal bestuur van Sint-Truiden de engagements- en partnerschapsverklaring 2019-2025 van Regenboog Limburg. Hierin verbindt het lokaal bestuur zich er toe om een regenboogbeleid uit te bouwen. Dit om bewustmaking van LGBTQI+ rechten te creëren en ondersteunen bij bewoners en medewerkers.

Niet afgeschrikt

Steffen Heusdens is alvast niet afgeschrikt door de online aanval. Zijn dragshow voor vanavond is uitverkocht en hij denkt eraan om deze zomer een nieuw evenement te organiseren.

Lees hier het artikel van VRT NWS.

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, events en gezelligheid in Sint-Truiden? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de interessantste scoops!

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, events en gezelligheid in Sint-Truiden? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks de interessantste scoops!