Niveau leerlingen omlaag?

Het niveau van leerlingen daalt en dat over heel ons land. Ook in Limburg dus. Wij vroegen een reactie aan Yves Vannijlen, secretaris van de onderwijsvakbond ACOD Onderwijs Limburg.

Het onderwijsveld in ons land trekt aan de alarmbel. Na aanhoudende crisis en tekorten begint het niveau van de leerlingen te dalen. Dat nieuws geraakte afgelopen week bekend. Oorzaak ligt bij het acute tekort aan leerkrachten. Scholen die geen leerkracht vinden voor een bepaald vak lossen dit vaak op met extra studie. Achterstand en een daling van het niveau kunnen dan een gevolg zijn.

“De leerlingen zitten (door het tekort aan leerkrachten) vaak en/of lang in de studie. Scholen worden verplicht om bijvoorbeeld in het lager onderwijs klassen samen te voegen. Ik hoor allerlei ingrepen maar we zijn dus niet verwonderd dat het niveau aan het dalen is.”

Yves Vannijlen, Secretaris ACOD Onderwijs Limburg

Vannijlen merkt ook dat ingrepen om het tekort aan leerkrachten aan te pakken soms ook een averechts effect kunnen hebben.

“Wanneer klassen samengevoegd worden verhoogd de werkdruk van de leerkracht bovendien waardoor die of het onderwijs verlaat, of vaak zelf uitvalt.”

Yves Vannijlen, Secretaris ACOD Onderwijs Limburg

Bijna 300 vacatures

Op de website van VDAB staan momenteel bijna 300 vacatures online voor het onderwijsveld (287 vacatures op 17/1/2023). Volgens Vannijlen gaat het om vacatures over heel de sector.

“Je kan het tegenwoordig (het tekort) niet meer terugbrengen naar knelpuntvakken. Voor elk vak is men tegenwoordig op zoek naar leerkrachten.”

Yves Vannijlen, ACOD Onderwijs Limburg

In Sint-Truiden lijkt het de zoektocht naar leerkrachten voorlopig beperkt. Op de website van VDAB staan er momenteel (17/1/2023) 15 vacatures open waaronder ook enkele voor secretariaatsmedewerker. Al bereiken verhalen onze redactie van gepensioneerden die toch weer voor de klas gaan staan omdat vacatures in onze stad maar niet ingevuld geraken.

Onzekerheid

De grote drempel die potentiële leerkrachten tegenhoudt om de stap naar het onderwijs te zetten, is de onzekerheid. Iemand uit de privé die de overstap wilt wagen wordt plots geconfronteerd met tijdelijke contracten alsof ze weer in de periode zitten dat ze de eerste stappen op de arbeidsmarkt maken. Je moet al het geluk hebben dat je op een vrije plaats terecht komt waar je voltijds aan de slag kan. En natuurlijk al meer geluk als je dan ook op korte tijd op die plaats mag blijven.
Ook de planlast blijft een probleem. De vele administratie, zeker deze als je op verschillende scholen lesgeeft is voor veel starters een pijnpunt.