Op zaterdag 31 augustus opende WOW Sint-Truiden een pop-up in het voormalige pand van de Saar in de Stapelstraat. Met de Shop & Smile wil de beweging aantonen dat leegstaande panden in onze stad een levendige en aantrekkelijke invulling kunnen krijgen.
De actie van WOW is geïnspireerd op de populaire ‘Smile Safari’, een concept waarbij in een pand verschillende ruimtes op unieke wijze worden ingericht met Instagram-perfecte decors, zodat mensen op een selfie-safari kunnen gaan en unieke foto’s kunnen maken. Het resultaat van deze inspiratie is de ‘Shop & Smile’. Het voormalige pand van de Saar werd gevuld met veel roze en glitter en fungeert nu als campagnehub voor WOW, vergelijkbaar met wat Open VLD eerder deed met het ‘Ja, huis’. Geïnteresseerden kunnen de ‘Shop & Smile’ bezoeken om kennis te maken met de partij WOW en hun standpunten, eventueel onder het genot van een (tegen betaling verkrijgbaar) drankje.
Leegstand omzetten in beleving
Ann Ruyters, eigenaar van het pand en kandidaat bij WOW, ziet in het WOW-huis een initiatief dat herhaald kan worden in verschillende leegstaande panden in onze Truiense binnenstad. Het afgelopen jaar konden Truiense handelaren leegstaande etalages invullen van panden waarvan de eigenaar openstond voor het initiatief. Maar volgens Ruyters en WOW is er veel meer nodig om de leegstand in onze stad te bestrijden dan alleen een gevulde vitrine.
Een aantrekkelijk stadscentrum waar beleving, winkelen en horeca centraal staan, is volgens WOW noodzakelijk om meer nieuwe/jonge ondernemers aan te trekken en mensen te stimuleren om in Sint-Truiden te komen shoppen.
Positieve aanpak van leegstandstaks
De pop-up van WOW dient ook om een ander aspect van hun plannen tegen leegstand te benadrukken. Ze willen namelijk dat pandeigenaren die openstaan voor tijdelijke initiatieven, zoals de ‘Shop & Smile’, worden vrijgesteld van de leegstandstaks. WOW is voorstander van een leegstandstaks, maar pleit voor een positieve benadering.
Meer groen op de Grote Markt
WOW wil hun visie voor een aangenamer centrum ook doortrekken naar de Grote Markt, waar ze willen afstappen van de saaie, grijze parkeerplaats. De partij wil meer groen op deze locatie en ruimte maken voor beleving met (tijdelijke) speeltuinen voor kinderen, enzovoort. Hoe ze dit willen realiseren zonder ook maar één parkeerplaats op de Grote Markt op te offeren, is niet duidelijk. WOW benadrukt wel dat het niet de bedoeling is om de Grote Markt autovrij te maken.
Tijdens het debat in Velm meldde ook Vlaams Belang dat een mooiere Grote Markt essentieel is, maar dat er geen enkele parkeerplaats mag verdwijnen. Opnieuw is de uitwerking daarvan niet duidelijk.
De parkeerplaatsen op de Grote Markt blijven een gevoelig punt voor veel Truienaren. Handel en horeca verzetten zich al bij het idee dat de Grote Markt een parkeerplaats minder zou tellen of dat er meer initiatieven komen waardoor de locatie (tijdelijk) autovrij zou zijn. Dezelfde tegenwerking zagen we ook toen de Groenmarkt autovrij werd. Hier zijn nog steeds stemmen uit de middenstand die de locatie liever weer omvormen tot parkeerplaatsen. Echter, het succes van de Groenmarkt als belevingsplein is al verschillende keren bewezen.
De opwaardering van de Grote Markt, evenals de nood aan extra randparkeerplaatsen, zal dus voor deze verkiezingen en de komende beleidsjaren zeker nog eens onder de aandacht komen.